Jak projevit nesouhlas
Pro žáky:
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
Jaká byla motivace nesouhlasit s oficiálními názory v období diktatury. Jaká rizika neslo projevit svůj názor. Jaký je význam nesouhlasu dnes.
Pracovní list Formy nesouhlasu.
Studenti pojmenují nástroje vyjádření nesouhlasu.
Studenti kriticky zhodnotí formy nesouhlasu z období před rokem 1989.
Studenti porovnají možnosti vyjádření nesouhlasného názoru v současnosti a v totalitní době.
1) Studenti si představí následující situaci: Právě ve škole vešel v platnost nový školní řád, kde se mimo jiné říká, že studenti jsou o velké přestávce povinni chodit dokola po chodbě a svačit.Pokud chcete, můžete sehrát malé divadlo a předstírat, že se taková věc na vaší škole právě stala. Studenti se tak do situace lépe vžijí a budou motivováni ji řešit.
2) Použijte metodu brainstormingu a zeptejte se studentů, co všechno by mohli udělat, když s nařízením nesouhlasí? Např. sepsat petici, stávkovat, napsat otevřený dopis řediteli, změnit školu apod. Všechny nápady sepište.
3) Společně doplňte, co všechno může dnes člověk dělat, když s něčím nesouhlasí? Pro ilustraci si vymyslete nějakou konkrétní situaci, např. Vláda vydala nařízení, že do všech nákupních center mají přístup lidé od 21 let.
4) Nyní nechte studenty určit, který z napsaných nápadů by byl za hranicí nebo na hranici zákona, tj. co už by nebyl legální protest (např. vloupání do oblíbeného nákupního centra)
5) Rozdejte studentům pracovní list Formy nesouhlasu.Studenti s ním budou pracovat ve skupinách (po 2 - 5). Studenti se snaží představit, jak žili lidé v roce 1980 a jakými způsoby tenkrát mohli vyjadřovat nesouhlas. Pokud by to pro studenty bylo těžké, můžete si nejdříve tehdejší situaci více přiblížit, přečíst úryvek z knihy, která popisuje onu dobu apod. Také situace či jména z pracovního listu nemusí být studentům srozumitelná, proto si situace nejdříve společně projděte a případně vysvětlete.
6) Na závěr si srovnejte možnosti, jak projevit nesouhlas v dnešní době a jak tomu bylo v době totality. Následuje společná diskuze nad otázkami k reflexi.
REFLEXE:
- Jaký je rozdíl mezi dnešními možnostmi projevu nesouhlasu a dobou před rokem 1989?
- Kdo určuje, co je ještě v mezích zákona a co už ne? A jak to bylo před rokem 1989?
- K čemu je dobré se nahlas vyjádřit, když s něčím nesouhlasím?
- Už jste někdy proti něčemu protestovali? Kdy a proč?
- Mělo veřejné vyjádření nesouhlasu v době totality nějaký dopad? Změnilo se tím něco?
- A jak je to dnes? Můžeme něco změnit tím, že s něčím veřejně nesouhlasíme?
- Má smysl vyjadřovat nesouhlas, i když se tím nic nezmění? Proč?
návrhy, jak projevit nesouhlas
pracovní listy
srovnání možností projevu nesouhlasu za totality a dnes
Autor: Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality
Diskuze:
-
Martina Nováková
Pracovní list formy nesouhlasu jsou nedostupné.
5. 2. 2015 / 19:01