Charta 77
Pro žáky:
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
Proč a za jakých okolností vznikla Charta 77.
Jak na ni reagovala ústřední moc.
Seznámení se s dokumenty Charty, Anticharty a dalšími dokumenty souvisejícími se vznikem Charty.
- Žáci se seznámí s obsahem textu Charty 77 a rozpoznají, na jaká práva a jaké pojetí spravedlnosti se text odvolává.
- Žáci pojmenují, proč byli signatáři Charty 77 trestáni a zavíráni a jakým právem.
1) Rozdejte studentům text Charty 77.Vyzvěte je, aby v textu našli příklady toho, na jaké pojetí spravedlnosti a lidských práv se autoři odvolávají. Příklady si společně představte. Pokud budete chtít uvést některá jména signatářů, seznam naleznete zde.
2) Rozdejte studentům do skupin ukázky z článku článek "Ztroskotanci a samozvanci". S jakými kritérii a ideály práva a spravedlnosti tyto texty pracují? Nechejte studenty nalézt příklady a soudící výroky. Bude lepší, pokud různé části textu rozdělíte do skupin. Ty tak mohou v klidu svou část textu kriticky číst, stručně shrnout a nechat navázat další skupinu. Pro práci můžete použít rovněž text stanoviska generálního prokurátora ČSSR k Chartě 77.
3) Rozdejte studentům Text_anticharty a vyzvěte je, aby jej podepsali. Ten, kdo jej nepodepíše, ať vysvětlí proč, ať objasní, s čím v textu nesouhlasí.
REFLEXE:
- Proč někteří lidé riskovali a podepisovali text Charty 77?
- Kdo to byl Jan Patočka a proč zemřel?
- Jakými slovy byli signatáři Charty 77 komunistickým režimem označováni?
- I když se vám těžko do takové situace vžije, myslíte si, že byste také podpesali Chartu 77? Proč ano? Proč ne?
Učitel může hodnotit práci žáků s předkládanými texty nebo jejich úryvky - kritické čtení a vystižení hlavních ideí obsažených v textech.
Autor: Jan Šotola, CEDU, program Cirkus totality
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.