Komunitní vzdělávání

Informace o komunitním vzdělávání & vzdělávání v komunitních centrech. Možnosti poradentství a konzultace. Více informací zde.

 

Učím s RESPEKTem

Od začátku školního roku 2012/2013 nabízelo COV ve spolupráci s časopisem Respekt každý týden lekci pro učitele na aktuální témata. Lekce jsou k dispozici ke stažení zde na webu - klíčové slovo "Učím s RESPEKtem"...

Partneři

 

2015_05_05_14_55_20_Projekt_Výchova_k_občanství.png

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Projekty

Občanem v EU: budoucnost a výzvy

 

Základní údaje:

 

Formální název: Pořádání vzdělávacích kurzů pro učitele středních škol o výuce evropských záležitostí se zvláštním důrazem na výchovu k aktivnímu občanství
Trvání: od 1. 1. 2012 do 31. 10. 2013
Financován: z Evropské unie
Záměr projektu: Vytvořit moderní vzdělávací materiály věnované aspektům Evropské unie pro střední školy a poskytnout trénink středoškolským pedagogům pro jejich využití k výuce evropských záležitostí se zvláštním důrazem na výchovu k aktivnímu občanství.
Cílové skupiny: Až 280 učitelů středních škol v rámci zapojených 14-ti krajů České republiky.

Cíle projektu:

  • Identifikovat nejdůležitější témata spjatá s Evropskou unií a zprostředkovat je studentům středních škol v České republice.
  • Vytvořit moderní interaktivní vzdělávací materiály věnované aspektům evropských studií a výchovy k občanství, které budou v souladu s národním Rámcovým vzdělávacím programem a principy konstruktivní zkušenostní pedagogiky.
  • Záměrem předkládaného návrhu je přispívat k rozvoji aktivního evropského občanství žáků středních škol v České republice prostřednictvím vzdělávání středoškolských pedagogů.

Postup v rámci projektu + rámcový harmonogram:

  • sběr a analýza odborných podkladů, analýza Rámcových vzdělávacích programů SOŠ a gymnázií, analýza dat sebraných metodou Focus Groups týkajících se postojů a názorů českých středoškoláků ohledně EU (leden 2012 – květen 2012)
  • tvorba 8 vzdělávacích modulů na základě podkladů z analyzovaných materiálů (květen 2012 – listopad 2012)
  • realizace 14-ti vzdělávacích kurzů pro 20 učitelů středních škol z každého kraje ČR (listopad 2012 – květen 2013)
  • zmonitorování a evaluace vytvořených modulů za účelem zisku názorů, připomínek a doporučení vztahujících se k modulům či práci pedagogů (červen 2013 – září 2013)
  • vyhodnocení zpětné vazby a konečná finalizace produktu včetně uspořádání informační kampaně o vzniklých materiálech zacílená na střední školy (září 2013 – říjen 2013)

Výstupy projektu:

  • 8 vzdělávacích modulů o Evropské unii se zvláštním důrazem na výchovu k aktivnímu občanství
  • vzdělávací semináře pro středoškolské pedagogy
  • vzdělávací materiály v podobě moderních prezentací (Prezi)

Základní principy projektu:

  • Usilujeme o dlouhodobou hodnotu všech vytvářených materiálů. Udržitelnost a dlouhodobý užitek výstupů spočívá především v citlivém výběru témat modulů a jejich zpracování. Každý z modulu bude začleněn do obecného tématu, které nepodléhá krátkodobým výkyvům zájmu, ale reprezentuje jednu z klíčových oblastí politiky EU.
  • Možnost pedagogů moduly do určité míry adaptovat a doplňovat o aktuální témata a tím zajistit, že moduly budou dlouhodobě brány jako dynamická informačně-metodická platforma.
  • Zajistit co nejširší dostupnost materiálů, mj. prostřednictvím portálu Výchova k občanství, který vznikl za účelem sdílení lekcí na občanská témata mezi učiteli základních a středních škol. Tento portál je provozován Centrem občanského vzdělávání.

 

Večer s Ombudsmanem

Základní údaje:

Formální název:  
Trvání: od 1. 11. 2012 do 31. 10. 2014
Financován: z Evropské komise
Záměr projektu:  
Cílové skupiny:  

Cíle projektu:

Postup v rámci projektu + rámcový harmonogram:

Výstupy projektu:

Základní principy projektu:

 

Projekt Výchova k občanství

Základní údaje:

Formální název: Celonárodní síť pro podporu výchovy k lidským právům a aktivnímu občanství - Centrum občanského vzdělávání (CZ.1.07/1.2.00/14.0084)
Trvání: od 1. 4. 2010 do 31. 12. 2012
Financován: z OPVK prostřednictvím ESF a státního rozpočtu ČR
Záměr projektu: Smyslem projektu je zavedení systematické podpory občanského vzdělávání na ZŠ, GYM a SOŠ v 13 krajích České republiky
Cílové skupiny: vedoucí a pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení, žáci a studenti 39 pilotních škol v celé České republice

Cíle projektu:

  • Identifikovat podstatná témata z hlediska oblasti lidských práv a občanského vzdělávání a zajistit o nich co nejefektivnější komunikaci se školskou veřejností.
  • Tvorba strategických materiálů pro politiku občanského vzdělávání a stanovení měřítek kvality pro konkrétní fungování občanského vzdělávání v České republice. Zformulování srozumitelného a nosného étos občanství pro školní výuku a práci s mládeží.
  • Nastartovat dlouhodobou spolupráci mezi organizacemi (včetně zahraničních) a školami, které se tématem zabývají. Utřídit a pomáhat dále koncepčně rozvíjet stávající zkušenosti, kvalitní výukové materiály a vzdělávací semináře. Vyvinout tak kompletní servis v oblasti občanského vzdělávání založený na celonárodní síti spolupracujících subjektů (páteří sítě krajští koordinátoři).

Postup v rámci projektu + rámcový harmonogram:

  • analýza dostupných materiálů, výzkumů, aktivit a vzdělávacích nabídek (duben - září 2010)
  • navázání spolupráce se školami (ZŠ, GYM, SOŠ) v každém kraji – vždy 2 učitelé (do konce roku 2010)
  • 3 víkendová setkání krajských koordinátorů – připomínkování a dotváření vzdělávacího programu pro učitele; navazování partnerství s dalšími organizacemi, kulatý stůl, tvorba sítě partnerů (do konce roku 2010)
  • vzdělávání pedagogů a společná příprava tematických plánů - 3 dvojdenní setkání (1. půle 2011)
  • pilotní výuka na 39 školách - 13 krajů ČR - implementace a dotváření temat. plánu (školní rok 2011/2012)
  • školení dalších učitelů formou námětových dílen, zapojení dalších subjektů (září - prosinec 2012)

Výstupy projektu:

  • vzdělávací program pro učitele vytvořený a vyzkoušený v rámci pilotní výuky
  • konference o občanském vzdělávání zaměřené na školskou veřejnost
  • informační a komunikační webový portál pro všechny zúčastněné
  • sborník dobré praxe shrnující zkušenosti a příklady
  • přeložené a adaptované vybrané materiály Rady Evropy

Základní principy projektu:

  • Nesnaží se vytvářet opět "novou iniciativu" a vymýšlet věci již několikrát někým jiným vymyšlené, ale propojuje všechny dosavadní, které měly již dříve poctivý a profesionálně zvládnutý záměr.
  • Pomáhá již fungujícím organizacím koncepčně šířit jejich vzdělávací a metodickou nabídku - materiály a zkušenosti mohou být prezentovány v rámci 80-ti hodinového kurzu pro učitele (organizace se tak mohou prezentovat a nabídnout své kvalitní materiály v návaznosti na celkovou koncepci vzdělávání a výchovy k občanství).
  • Využívá již vytvořené know-how, fixuje ho v systému využitelném pro budoucnost a hledá ideální formu podpory vyhovující potřebám a podmínkám konkrétních škol.
  • Využívá synergického efektu dřívějších a nově vzniklých programů a projektů, aby maximálně přispěl k výchově vzdělaných a svobodně myslící občanů.

Související odkazy:

  • Aktuální dění v projektu - stránka aktualit či projektový portál.
  • Portál projektu s modelovými lekcemi a výukovými materiály ke stažení.

 

Mezinárodní aktivity

Považujeme za naprosto nezbytné na poli občanského vzdělávání spolupracovat nejen s národními, ale i mezinárodními partnery. Zkušenosti a inspirace ze zahraničí je pro naši práci obzvláště cenná. Snažíme se o adaptaci materiálů, ale i o přenášení zajímavých projektů do českého prostředí.

Jsme prvním subjektem v České republice, který se stal součástí mezinárodní sítě evropských organizací občanského vzdělávání NECE (Networking European Citizenship Education). To nám umožňuje:

  • účastnit se mezinárodních seminářů a konference v rámci sítě (např. v Trentu 2010)
  • možnost spolupořádat mezinárodní akce (např. v Brně 2011) a otevírat tak příležitosti ke kontaktu se zahraničím i dalším českým partnerům
  • přinášet informace o mezinárodních aktivitách do ČR (např. pozvání na konferenci do Varšavy 2011)
  • navazování kontaktů s dalšími podobnými centry v jiných zemí (např. ve Slovinsku)
  • účastnit se mezinárodních stáží a výukových programů (např. v Berlíně 2010)

 

 

OPVK_web.JPG