Česká republika v EU
Pro žáky:
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
V tomto výukovém modulu se studenti dozvídají o vztahu České republiky a EU, konkrétněji jaké změny přineslo členství ČR v EU. Hlavní důraz je kladen na to, aby studenti porozuměli roli České republiky ve vztahu k EU – tj., aby Českou republiku vnímali jako aktivní součást a tvůrce Evropské unie, a nikoliv jen jako pasivního příjemce rozhodnutí „z Bruselu“. Tato tematická oblast navazuje na tematickou oblast Institucionální rámec fungování Evropské unie a rozšiřuje ji.
prezentace, texty pro studenty (viz příloha), tabulka insert (viz příloha), rozstříhané role pro každého (viz příloha), scénář do skupiny (viz příloha), popis problému do skupiny (viz příloha), fixy – červené, zelené a černé, papíry z flipchartu, přílohy viz níže
- Žák kriticky zhodnotí roli ČR v EU.
- Žák si uvědomuje, že ČR je aktivní součástí EU, nikoliv pasivním příjemcem nařízení orgánů Evropské unie.
Úvod, krátké představení dnešního tématu
1. Ledolamka – Vymění se ti (10 min.)
- Stoupneme si do kruhu, ti co splňují daná kritéria, si vždy vymění místa. Nikdo nesmí zůstat stát na stejném místě.
- Vymění se ti…
- Kteří jsou rádi v EU.
- Ti, kteří by si přáli vystoupit z EU.
- Ti, kteří si myslí, že si ČR v EU vede dobře.
- Ti, kteří by si přáli, aby se pozice ČR v EU změnila.
- Ti, kteří jeli po silnici, která byla opravená z dotací EU.
- Ti, kteří jeli autobusem, jehož pořízení bylo spolufinancováno z EU.
- Ti, jejichž rodiče nadávají na EU.
- Vyzvěte studenty, aby se pokusili vymyslet vlastní otázku – co je zajímá, s čím mají vlastní zkušenost.
- Bylo pro vás těžké se rozhodnout? Co vás k rozhodnutí vedlo?
- Zde je důležité zdůraznit, že reagujeme na základě emoce či vlastního názoru. Není vhodné hodnotit. Především chceme evokovat zájem o téma vstupu ČR do EU.
2. Video (5 min.)
- Pustíme studentům video (v prezentaci Prezi) a pokračujeme následující aktivitou.
3. Myšlenková mapa (15 min.)
- Na tabuli zapíšeme klíčové slovo „ČR v EU“. Co pro Českou republiku znamená, že je členem Evropské unie?
- Studenty rozdělíme do skupin cca po čtyřech. Každá skupina obdrží papír z flipchartu. Pozitivní věci zapisujeme zelenou barvou, negativní červenou a neutrální černou. Každá skupina zpracuje svoji myšlenkovou mapu.
- Než přistoupí jednotlivé skupiny k prezentaci svých map, označí své nápady písmeny F – fakta/N – názory, emoce, pocity. Je důležité vnímat rozdíl mezi věcmi, které jsou podložené (např. výzkumem) – víme, že je to fakt –, a naopak věcmi, které vnímáme na základě vlastního pocitu.
- Následně zástupci jednotlivých skupin prezentují své nápady. Popisují své mentální mapy, diskutují nad fakty a názory.
- Diskuzi můžeme dále rozvést otázkami: Jaká jsou nejčastěji zmiňovaná pozitiva? A jaká negativa?
4. I.N.S.E.R.T. – práce s textem (15 min.)
- Rozdáme studentům pracovní text, viz příloha (04a_Otazky_pro_studenty), nebo text promítneme v Prezi. Položíme otázku: Kdo všechno může ovlivnit rozhodování v Evropské unii? Studenti si poznamenají/označí možnosti, o kterých se domnívají, že odpovídají skutečnosti. Následně společně diskutujeme, proč si studenti zvolili dané odpovědi.
- Na předchozí aktivitu navazuje text, který komentuje, proč je odpovědí několik a proč mohou rozhodování na evropské úrovni ovlivňovat všechny další úrovně: celoevropská, státní, krajská, lokální i osobní. Příslušný text rozdáme studentům, viz příloha (04b_Text_pro_studenty). Každý student si text pozorně přečte a pracuje s ním následujícím způsobem:
Po odstavcích označuje informace znaménky:
V udělá „fajfku“, jestliže je informace pro něho známá.
- udělá mínus, jestliže je informace v rozporu s tím, co si myslel/a.
+ udělá plus, jestliže je informace nová.
? udělá otazník, jestliže informaci nerozumí nebo by se chtěl/a dovědět víc.
Do tabulky, viz příloha (04c_Tabulka_INSERT), zapisuje příslušné informace podle uvedených znamének.
- Ve dvojicích studenti porovnají své informace. Chybějící informace si doplní na základě společné diskuze ve dvojici nebo ve skupině, popřípadě vyhledají z literatury či na internetu.
- Co vás zaujalo? Bylo pro vás hodně nových informací? Co vás překvapilo?
- Téma shrneme na základě diskuze: Proč je odpovědí několik a proč mohou rozhodování na evropské úrovni ovlivňovat různé úrovně: celoevropská, státní, krajská, lokální i osobní? Jaká je role ČR v EU? Jakou roli by měla hrát?
5. Jaká je pozice ČR v EU – hraní rolí (30 min.)
- Rozdělíme studenty do skupin po čtyřech nebo pěti. Každá skupina si vylosuje popis své role, role ve skupině jsou stejné, viz příloha (06a_Popis_roli), a zvolí svého herce. Studenti si nastudují scénář, viz příloha (06b_Scenar), a přečtou si text s popisem situace, viz příloha (06c_Popis_problemu). Ponecháme chvíli na promyšlení a na natrénování svého scénáře.
- Jeden ze skupiny je herec, může jich být i více. Záleží na společné domluvě. Ostatní jsou poradci, konzultanti, nápovědy. Všichni studenti se musí zapojit, vzájemně diskutují své nápady, argumenty, pomáhají si a doplňují se. Svůj scénář si mohou v bodech sepsat.
- Scénku odehrajeme a společně diskutujeme otázky: Jak jste se cíli ve své roli (eurooptimistů, euroskeptiků, eurofilů a eurofobů)? Jak jste vnímali opačné role? Bylo pro vás těžké svou roli zahrát?
- Na konec se zeptáme na otázku: Je pro vás „Pan Unie“ diktátor nebo partner? Jak to vnímáte?
- Odehrajeme scénku, pokud máme hravou třídu, můžeme scének natrénovat více.
- Diskuze by nás měla přivést k závěru: Záleží na společné dohodě. Podstatná je společná komunikace a jednání.
- Případně můžeme položit otázku: Znáte nějakou známou osobnost, která zastává pozici eurooptimisty, euroskeptika, eurofila či eurofoba?
6. Volné psaní (10 min.)
- Každý student pracuje samostatně. Pomocí volného psaní reaguje na otázku/výrok: „Jak vnímáte postavení ČR v EU?“
- Pokyny pro studenty jsou: Napište vše, co vás napadne. Na psaní máte 5 minut. Důležité je psát souvislý a nepřetržitý text. Na konci vyzveme dobrovolníky, aby svůj text přečetli.
- Pravidla volného psaní pro studenty (pravidla jsou uvedena i v Prezi):
- Polož tužku na papír a piš.
- Piš po celý stanovený čas.
- Piš souvislý text, ne v bodech.
- Když ti dojde nit, můžeš psát, cokoli tě napadne, např. už nevím, co mám psát, mám hlad...
V takovém případě se snaž opět k tématu vrátit, nenech své myšlenky uplynout příliš daleko. - Neplánuj, co napíšeš.
- Nevracej se k už napsanému, abys to vylepšil.
- Nehleď při psaní na chyby, opravíš si je později.
- Piš svým běžným tempem, volné psaní nejsou závody.
- Volné psaní píšeš sám pro sebe, nikdo tě nesmí nutit, abys ho předčítal nebo dával číst druhým.
- Dobrovolníci přečtou svůj text. Texty není vhodné hodnotit.
7. Další otázky k zamyšlení (5 min.)
- Není nutné zařazovat, záleží na časových možnostech.
- Je to pro nás výhodné, že jsme členy EU? Co bychom měli změnit? Jaký je náš hlas v EU? Máme možnosti něco v EU měnit? Měli bychom vystoupit z EU?
Můžeme hodnotit aktivitu žáků v hodině.
Přiložené soubory:
04a_Otazky_pro_studenty.doc | |
04a_Tabulka_INSERT.doc | |
04c_Text_pro_studenty.doc | |
06a_Popis_Roli.doc | |
06b_Scenar.doc | |
06c_Popis_problemu.docx |
Autor: Milan Hrubeš, Lucie Pištěková
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.