Dětská práva
Pro žáky:
6. ročník - Základní školy
Žáci si uvědomí svá práva, ale i povinnosti. Pochopí „hranice“ svých práv. Seznámí se s dokumentem Úmluva o právech dítěte.
Pracovní list 1, 2
Tabule
Žák zná svá práva a povinnosti a objasní fakt, že i chování v demokratické společnosti má své hranice.
1. Brainstorming – MÁ PRÁVA (6 minut)
- žáci na tabuli zapisují vše, co je napadne k nápisu „NA CO MÁM PRÁVO“
- po napsání učitel vše přečte, nehodnotí
2. I.N.S.E.R.T. – PRÁVA A POVINNOSTI (20 min)
- žáci nejprve pracují s pracovním listem 1, v levé části (Práva) označují text dle příslušných značek uvedených v pracovním listě v dolní části
- poté žáci diskutují nejprve ve dvojici, vzájemně si vysvětlí práva, kterým nerozuměli
- následuje diskuse v rámci celé třídy, učitel se ptá:
- „Kterému právu nerozumíte?“ (Buď vysvětlí sám učitel, nebo jiní žáci. Nejčastěji žáci nerozumí právu z čl. 8, 17, 32)
- „Objevilo se v textu právo, které vás překvapilo?“ (nejčastěji žáky překvapí právo z článku 9, 16, 31)
- „Našli jste v textu právo, které je vám porušováno?“ (Nejčastěji se žáci domnívají, že je jim odpíráno právo z čl. 31 – musí doma pomáhat)
- „ Nalezli jste právo, které bývá běžně porušováno (V ČR, ve světě)?“
- mít „právo“ je pouze jedna strana mince; „Co skrývá opačná strana?“
- žáci uvažují o svých povinnostech, které zapisují do druhého sloupce
- žáci dále zapisují, vůči komu mají povinnosti
- žáci sdělují ostatním v rámci diskuse celé třídy, co si napsali, popřípadě si doplňují další povinnosti
3. OBRÁZEK – HRANICE PRÁVA (6 min)
- Učitel se zeptá: „Dokázali byste vymyslet situaci, kdy uplatňujete své právo, ale zároveň narušujete někomu jeho práva?“, žáci sdělují své nápady
- "Kde končí má práva? Jsou nějak omezena?"
- Žáci si písemně odpoví na otázky k pracovnímu listu 2
- Možné otázky:
- „Které z těchto postav dáváte za pravdu?“
- „ Jaká práva byla porušena?"
- „Proč nemůžu napsat o někom, že je vůl, když mám právo na názor?“
- „ Proč nemůžu svůj názor napsat kamkoliv?“
- „Které z práv, by mělo být především dodrženo – právo svobodného projevu, ochrana osobnosti, nebo ochrana majetku? Proč?“
4. Reflexe (10 min) – volné psaní
Žáci se během 2 minut formou volného psaní vyjádří k citátu „Naše práva končí tam, kde začínají práva jiného občana.“
Pokud by měl některý z žáků zájem, může svoji práci přečíst nahlas
Pozn. Pokud by se učitel chtěl hlouběji věnovat tématu porušování práv v ČR a ve světě, doporučuji 90 minut.
Učitel porovná, nakolik jsou si žáci vědomi svých práv a nakolik svých povinností.
Učitel uvidí, nakolik žáci odmítají akceptovat své povinnosti, a v rámci jednotlivých aktivit pomůže žákům pochopit, proč nemohou mít jen práva, ale také povinnosti.
Přiložené soubory:
COV_Detska_prava_Pracovní_list_1.doc | |
COV_Detska_prava_Pracovní_list_2.doc |
Autor: Jana Kopúnová
Diskuze:
-
Martina Nováková
Lekci jsem vyzkoušela s žáky střední školy. Přínosem bylo uvědomit si, že žák má nejen práva, ale i povinnosti. S pracovními listy se žákům dobře pracovalo. Děkuji za inspiraci.
8. 5. 2011 / 21:57