EDC/HRE Volume V: Exploring Children's Rights

EDC/HRE Volume V: Exploring Children's Rights Pátá ze série příruček pro výchovu k demokratickému občanství a k lidským právům (EDC/HRE) vydávaných Radou Evropy. Děti by měli znát, jaká práva mají, ale měli by si jich zároveň i vážit a umět je používat. Učitel by měl vytvořit takové učební prostředí, které bude respektovat demokratické principy a lidská práva. Publikace v anglickém jazyce obsahuje devět projektů pro devět školních ročníků, každý v délce čtyř vyučovacích hodin.

Dostupnost fyzicky, cena:

  • Vydala Rada Evropy (Council of Europe), k objednání na  book.coe.int – odkaz „education“, „Human Rights Education, intercultural education“ za 15 EUR

 

Dostupnost elektronicky:

  • viz přiložený soubor 

 

Návaznost na RVP:

  • vzdělávací oblasti
      • Člověk a jeho svět
      • Člověk a společnost
  • průřezová témata
      • Osobnostní a sociální výchova
      • Výchova demokratického občana
      • Multikulturní výchova
      • Mediální výchova

 

Metody a formy výuky:

  • skupinová práce
  • diskuze
  • práce s textem
  • kritické myšlení
  • vyjednávání a rozvoj písemné argumentace
  • samostatná práce
  • brainstorming
  • prezentace
  • výtvarné techniky
  • výzkum
  • projekt

 

Metodická podpora:

  • velmi dobrá – všechny aktivity jsou podrobně popsány včetně návodných otázek podporujících diskuzi, obsahují výukové cíle, úkoly pro žáky, použité metody práce a pomůcky

 

Časová náročnost aktivit:

  • 45 minut, kompletní lekce je tvořena čtyřmi vyučovacími hodinami

 

Náročnost na přípravu:

  • pomůcky – nejčastěji pracovní listy z příručky na okopírování, papíry, tužky
  • kopírovatelné přílohy – obsahuje
  • elektronické přílohy – neobsahuje

 

Přehlednost:

  • struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
  • rejstřík pojmů – ne
  • slovníček – je v omezené míře součástí textů

 

Subjektivní hodnocení:

+ bez potřeby úprav kopírovatelné pracovní listy pro žáky a doplňující informace pro učitele

+ angličtina v pracovních listech je jednoduchá – není třeba je vždy překládat, naopak je možné je využít k procvičení (rozšíření) slovní zásoby

+ přehledné zpracování textu s tabulkami poskytujícími přehled o obsahu jednotlivých lekcí

+ „But that means that I have the right to have a break, doesn´t it?“ – publikace obsahuje i kapitolu zaměřenou na práva dětí ve školní třídě

+ obsahuje kompletní Úmluvu o právech dítěte, popis jejího vzniku, obrázky na kartičkách vyjadřující jednotlivá práva; internetové zdroje s tematikou dětských práv

 

Náhodně z obsahu:

  • Part I – Short projects on children’s rights for classes 1 to 9
      • Class 1: I have a name – We have a school
      • Class 5: We make rules for our classroom
      • Class 7: Is what I want also what I need?
  • Part II – Background information, documents and teaching materials
      • Some frequently asked questions about the UN Convention on the Rights of the Child
      • Convention on the Rights of the Child
      • Ways of participating


Datum publikace: 1. 4. 2007

Jazyk: anglicky
Forma: tištěná, elektronická
Věk:
Základní školy - 1. stupeň
Základní školy - 2. stupeň


Klíčová slova

lidská práva, odpovědnost, právo



Přiložené soubory:
Volume V Exploring Children's Rights.pdf