Ekonomické aspekty EU
Pro žáky:
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
V tomto výukovém modulu se studenti dozvídají o základních ekonomických aspektech fungování EU. Naučí se rozlišovat mezi vlivem globálního ekonomického systému a nástroji, které k ovlivnění ekonomiky může EU využívat, včetně EMU, resp. společné měny – eura. Pochopení základních ekonomických aspektů fungování EU by studentům mělo umožnit kriticky reagovat na jednostranná tvrzení a diskutovat nad základními ekonomickými problémy EU.
prezentace, dílky puzzle (viz příloha), pojmy k seřazení (viz příloha), přílohy viz níže
- Žák rozlišuje mezi vlivem globálního ekonomického systému a ekonomickými nástroji EU.
- Žák je schopen kriticky diskutovat klady a zápory jednotné měny – eura.
- Žák umí vysvětlit základní ekonomické vztahy mezi členskými státy a EU.
Úvod, krátké představení dnešního tématu
1. Ledolamka – europuzzle (5 min.)
- Studentům rozdáme rozstříhané dílky – puzzle (viz příloha 01_Plakat). Studenti si určí čas, za který si myslí, že plakát společně poskládají. Čas zapíšeme na tabuli. Studenti mohou manipulovat pouze se svým dílkem a nesmí u aktivity mluvit.
- Jak se vám pracovalo? Co pro vás bylo nejtěžší? Překvapil vás výsledný čas? Proč?
- Reflexe: spolupráce ve skupině, možnosti domluvy, kooperace.
2. Články (10 min.)
- Studentům rozdáme články z novin (viz příloha 02a, b, c).
- Proč jsme je četli? Co mají články společného? V čem jsou rozdílné? Co nám chtějí sdělit?
- Nápady zapisujeme na tabuli a promítneme následující slide (viz aktivita 3. Diagram).
3. Diagram (5 min.)
- Diagram promítneme v Prezi, popřípadě zakreslíme na tabuli.
- Je důležité zmínit propojení - závislost mezi ČR, EU a GLOBÁLNÍ ekonomikou a rozdílný vliv české a unijní ekonomiky na globální ekonomiku. Diskutujeme nad diagramem.
4. Hospodářství a měnová politika EU (15 min.)
- Aktivitu zahájíme krátkým úvodem (viz Prezi).
- Rozdáme studentům pojmy, které seřadí podle toho, jak na sebe navazují (viz příloha 04a_Pojmy_k_serazeni).
- Společně přečteme a vyhodnotíme, zda je postup správně sestaven. Správné odpovědi (posloupnost) viz příloha (04b_Shrnuti, případně v Prezi). Následně diskutujeme otázku: V jaké fázi se EU nachází? a shrneme, jaké země používají euro.
- Promítneme titulky z noviny a uzavřeme shrnutím, že se jedná o dlouhodobý proces, který vyžaduje řadu kompromisů a politické vůle.
5. Video – výhody a nevýhody eura (15 min.)
- Promítneme studentům video (v prezentaci Prezi). Co bylo hlavní myšlenkou videa?
- Studenti obdrží rozstříhané výhody a nevýhody eura, viz příloha (05_Vyhody_nevyhody_euro). Úkolem studentů je zařadit výhody a nevýhody do správných skupin. Společně zkontrolujeme a diskutujeme. Následně promítneme studentům výhody a nevýhody eura a shrneme ve smyslu: Pro někoho může být výhoda nevýhodou a naopak.
- Společná otázka k diskuzi: Má jednotná měna smysl?
- Promítneme text a grafy, které se věnují výzkumu vnímání zdražení v souvislosti s přijetím eura (viz Prezi) a diskutujeme: Co nás vede k jednostrannému přemýšlení o euru, ale i obecně? Ovlivňují nás média? Odkud můžeme čerpat informace?
6. Fondy EU (15 min.)
- Aktivitu uvedeme otázkami typu: Co jsou to fondy EU? Co zajišťují? Odkud čerpáme peníze?
- Promítneme studentům videa, která jsou v Prezi. Zeptáme se: Co ilustrují daná videa? Diskutujeme a reagujeme na případné dotazy.
- Položíme otázku: Znáte jiné projekty? Jaké a čeho se týkají? Studenti popíší projekty, s kterými se setkali.
- V Prezi promítneme útržky z novin, které ilustrují zneužívání finančních prostředků z EU. Ilustraci doplníme shrnutím (viz Prezi), které osvětluje roli institucí EU a národního státu v otázkách čerpání finančních prostředků z EU.
- Promítneme text (v Prezi), který se věnuje podstatě evropských fondů – solidaritě. Následně se studenti seznámí se základním dělení fondů EU (viz Prezi).
- Aktivitu zakončíme otázkou: Proč EU usiluje o vysokou míru zaměstnanosti? Odpovědi diskutujeme a na závěr připomeneme, že vedle prospěšnosti ekonomice je důležitý vliv, který má zaměstnanost na společnost/společenskou situaci.
7. Rozpočet EU (20 min.)
- Aktivitu uvedeme výrokem: Evropská unie vynakládá více než třetinu svého společného rozpočtu na projekty, které jsou financovány z fondů EU (viz Prezi). Doplníme otázkami: Odkud se peníze berou? Na co se používají? Jak rozpočet vzniká? Kdo jej vytváří? Odpovědi zapíšeme na tabuli.
- V Prezi pustíme video. Video doplníme textem (viz Prezi).
- Položíme otázku: Co platíme z rozpočtu Evropské unie? Chvílí diskutujeme. Poté rozdáme studentům rozpočtové výdaje (viz 07a_Pojmy_k_prirazeni) a koláčový graf (viz příloha 07b_Kolacovy_graf). Úkolem je přiřadit různé rozpočtové výdaje dle podílu na rozpočtu ke správné výseči grafu. Správné přiřazení zkontrolujeme pomocí grafu s popiskem, který je v Prezi.
8. Diskuze a kontroverzní otázky (5 min.)
- Může mít EU významnou roli v globálním ekonomickém systému? Měli bychom přijmout euro? Je správné aktivně podporovat chudší regiony?
- Případně se můžeme vrátit k tématům a otázkám, které studenty zaujaly (např. Měli bychom přijmout euro? apod.).
Můžeme hodnotit aktivitu žáků v hodině.
Přiložené soubory:
Autor: Milan Hrubeš, Lucie Pištěková
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.