Karlovarské minerální vody a lázně Kyselka
Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy
Prostřednictvím stolní hry žáci získají základní informace o kauze Karlovarských minerálních vod a lázní Kyselka, možná řešení situace rozeberou v následné diskuzi. V diskusi žáci sami formulují argumenty spojené s památkovou ochranou a povinnostmi vlastníků nemovitostí.
Lekce vznikla v reakci na články „Kdo může za zkázu Kyselky“ a „My Mattoni neradi“ – 9.9.2012, Respekt číslo 37/2012
hrací plán s kartičkami úkolů, kostky a figurky
v případě možnosti PC a dataprojektor (nejsou nutné)
Žáci získají základní informace a souvislosti případu „Mattoni“ a chátrající lázně Kyselka.
Žáci vyhodnotí současnou situaci a možnosti jejího řešení.
Žáci sami formulují argumenty spojené s památkovou ochranou a povinnostmi vlastníků nemovitostí.
1. Před lekcí (domácí úkol)
Vyučovací hodině by měl předcházet domácí úkol, ve kterém žáky necháme např. na wikipedii přečíst heslo „Lázně Kyselka“, můžeme jim předem rozdat i testové otázky a nechat je zjistit správné odpovědi. Ti, kteří úkol splní, budou ve výhodě při hraní hry a budou navíc schopní snáz argumentovat v diskuzi. Zadání domácího úkolu však není podmínkou.
2. Úvod (8 min)
- Zeptáme se žáků, jestli znají minerální vodu Mattoni, zda umí určit, kde se stáčí, zda vědí o společnosti Karlovarské minerální vody další informace. Sdělíme žákům, že již dlouhou dobu probíhá spor o opravu lázní Kyselka, které jsou památkově chráněným objektem, a že více informací se dozvědí při hraní hry. Uvedení do tématu je možné také pomocí brainstormingu.
- Pro bližší představu je možné promítnout mapu a ukázat, kde leží Karlovy Vary a obec Kyselka (např.: http://www.ezilon.com/maps/images/europe/Czech-physical-map.gif)
- Upozorníme na historickou a architektonickou hodnotu budov v areálu Lázní Kyselka, na skutečnost, že jsou kulturní památkou, na jejich havarijní stav a skutečnost, že s jejich rozpadem navždy mizí část kulturního dědictví naší země (je možné promítnout žákům aktuální fotografie z místa, např. zde, nebo vytisknout pro srovnání obrázky lázní v jejich zlatých letech, např. zde).
3. Stolní hra (20 min)
- Vysvětlíme pravidla hry:
- Každý hází kostkou, hráč na tahu popojde na hracím plánu vždy o hozený počet polí, při šestce se hod neopakuje, sejdou-li se dva na stejném poli, nevyhazuje se.
- Hra obsahuje dva druhy speciálních polí – první jsou pouze informační, obsažené v hracím plánu včetně příslušného úkonu figurkou, druhé jsou názorové karty, které si hráč snímá z připravené hromádky. Při sejmutí názorové karty hráč její text přečte nahlas a pokusí se obhájit svůj postoj k němu. Pokud spoluhráči argumentaci uznají jako dostatečnou, postoupí hrát o pět polí vpřed, v opačném případě zůstává stát. Názorové kartičky se hodí spíše pro žáky SŠ, na ZŠ je možné je nahradit vybranými testovými otázkami (strana 3 a 4 přílohy lekce_Mattoni-karty.pdf).
- Rychlé skupiny nemusí skončit v cíli, ale mohou začít další kolo a hrát o to, kdo dojde nejdál.
- Rozdělíme žáky do maximálně čtyřčlenných skupin, rozdáme plány a zahájíme hru. Během hry procházíme mezi skupinami a dohlížíme na to, zda žáci skutečně u názorových kartiček diskutují a vyjasňují si své postoje.
TIP K TISKU: pokud nemáte tiskárnu A3, zvolte při tisku hracího plánu v Acrobat Readeru volbu "Tisk" - "Plakát" a měřítko dlaždic 93%. Herní plán se vytiskne na dvě strany A4.
(Názorových karet je zatím sedm, návrhy obsahu dalších karet uvítáme na tajslova@obcanskevzdelavani.cz)
4. Diskuze a závěr (15 min)
- Zeptáme se, kdo ve které skupině vyhrál, jak jim pomohla speciální pole (na které milníky stoupli a proč si myslí, že je příslušná událost urychlila nebo zbrzdila), zda dokázali využít zvláštní pole na argumentačních kartách apod.
- Shrneme známé informace, a pokud ještě nezaznělo, doplníme, že stavba i provoz lázní byly i v době největšího rozmachu a popularity dotovány ze zisků stáčírny, a že tedy privatizace, do které šly lázně i stáčírna odděleně jako samostatné subjekty, je rozporuplná. Tyto informace jsou pro další diskuzi zásadní.
- Stručná informace k fungování památkové péče: Movitou či nemovitou věc prohlašuje za památku Ministerstvo kultury ČR. Vlastníkovi této věci pak vzniká povinnost na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením, atd. V případě porušení této povinnosti může vlastníkovi obecní úřad uložit pokutu až 2 mil. Kč, příp. krajský úřad až 4 mil. Kč, jedná-li se o národní kulturní památku. O pokutě rozhoduje památkový odbor příslušného úřadu, instituce velmi odlišná od Národního památkového ústavu – „památkářů“, který je výzkumnou a odbornou institucí MK s poradní funkcí. U obecních a krajských orgánů je možné si stěžovat na nevymáhání primární povinnosti vlastníků a neukládání opatření ani pokuty, což jim umožňuje památkový zákon v §15 a v páté části. Tak se dostáváme k jádru problému nejen Kyselky, ale české památkové péče obecně – nečinnost vlastníka souzní s nečinností správních orgánů. Více viz Zákon o státní památkové péči.
- Pro podpoření diskuze je na konci tohoto textu připojeno několik tvrzení obou stran sporu, která se objevila v tisku. Je možné diskutovat o reklamních spotech vzniklých k podpoření rekonstrukce areálu a památkově chráněných budov, o vhodnosti slov zvolených Romanem Týcem na konci spotu.
- http://www.youtube.com/watch?v=ojc_TJu3uNs&feature=plcp
- http://www.youtube.com/watch?v=xG1D1-OHcVo&feature=plcp
- http://www.youtube.com/watch?v=qdVotnTV9c8&feature=related
- Rozvineme diskusi o otázkách na „názorových“ kartičkách. Zeptáme se, zda v některé skupině nechtěli zdůvodnění a vysvětlení některého hráče uznat a proč. Příp. můžeme jít kartu po kartě, nechat zaznít jedno vysvětlení a pak se zeptat, zda měl někdo opačný názor a ať ho vysvětlí. Pro vlastní orientaci můžete použít přílohu s komentovanými názorovými kartami, která obsahuje dodatečné informace k jednotlivým otázkám.
- V úplném závěru zadáme žákům volné psaní na téma „Kdybych já byl majitel KMV pan Pasquale, udělal bych s lázněmi...“
Ilustrace: Aleš Čuma
Grafické zpracování: Markéta Snopková
Hodnotíme přípravu žáků na hodinu (splnění domácího úkolu), snahu zapojit se do diskuze o kauze. Pochvalu by měly slyšet všechny skupinky hrající hru podle pravidel. Příští hodinu je možné zadat krátkou úvahu na téma památkové péče.
Přiložené soubory:
Autor: Jaroslav Petřík a Iva Tajšlová, COV
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.