Lekce o menstruaci - v1
Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
Verze 1: "Hlavně, aby to nikdo nepoznal" - "Proč si necháváme namlouvat, že naše krev je modrá? Proč menstruaci nebereme takovou, jaká ve skutečnosti je? Proč si sami před sebou na něco hrajeme?" Lekce vede žákyně a žáky zamýšlet se skrze hravé aktivity nad tím, jak se ve společnosti mluví o menstruaci a jak se to odráží v našich životech a jaká tedy menstruace je.
Dataprojektor a počítač na promítání videa
- Žákyně a žáci dokáží otevřeně mluvit o "tabuizovaném" tématu menstruace.
- Žákyně a žáci se zamýšlí nad vnímáním menstruace společností a co toto pojetí vytváří v našich životech.
- Žákyně a žáci hledají možnosti, jak změnit přijetí menstruace ve společnosti, a co by tato změna způsobila.
- Dílčím cílem je i kreativní dramatická práce, skrze kterou studenti zkoumají téma.
1) Brainstorming - když se řekne menstruace (5 min)
Na úvod hodiny se studentů zeptáme, co je napadá, když se řekne menstruace. Zapisujeme na tabuli / flipchart nápady, dokud nebudou vyčerpány. Zhodnotíme společně, jaké to v nás probouzí emoce.
2) Živé obrazy I - situace s menstruací (10 min)
Rozdělíme třídu do skupinek po 4-5ti studentech. Úkolem každé skupiny bude ztvárnit jakoukoliv situaci související s menstruací technikou živého obrazu. Živý obraz je sousoší z lidí, kteří nemluví, nehýbou se, nekomentují zobrazovanou situaci - jako kdyby vytvořili 3D fotografii zachycující konkrétní situaci.
Na přípravu skupinám necháme 3-5 minut. Následně vyzveme jednu skupinu po druhé, aby předvedla svůj živý obraz, který ostatní skupiny v roli diváků budou analyzovat. Budeme se tedy ptát, co obraz znázorňuje, jaké postavy v něm vidí, jak by situaci nazvali, kdyby to byla fotografie z novinového článku apod.
3) Video nemusím / cyklus ve 2 minutách (10 min)
Přehrajeme studentům krátká videa a v krátkosti se o nich se třídou pobavíme.
Příklady otázek:
- O čem byla tato videa?
- Co vás v nich zaujalo/překvapilo?
- Co si myslíte, že videa chtěla divákům sdělit?
4) Ideální živý obraz - co by se změnilo, kdyby menstruace byla oceňována a společností přijímaná pozitivně? (10 min)
Opět stejnou technikou živého obrazu studenti ve skupinách ztvární novou situaci. Skupiny mohou zůstat stejné nebo vytvoříme nové, pokud cítíme potřebu obměnit skupiny, ale opět velikosti 4-5 studentů.
Zadáním je vytvořit situaci týkající se menstruace ve společnosti, která menstruaci přijímá a váží si jí.
Opět si ukážeme všechny obrazy a necháme studenty-diváky pojmenovat zobrazované situace.
5) Diskuze (10 min)
V závěrečné diskuzi necháme nejprve studenty sdělit jejich postřehy a pocity. Můžeme si připomenout jednotlivé aktivity, jak šly za sebou a nechat ke každé prostor k vyjádření.
Příklady otázek:
- Bylo pro vás obtížné bavit se o menstruaci společně? Proč?
- Myslíte se, že je důležité změnit pohled společnosti na menstruaci? A proč? Co všechno by se tím změnilo? Jak by tato změna mohla nastat?
- Jak se menstruace dotýká mužů a kluků? Jaká byla dnešní hodina pro kluky?
Pokud by zbylo trochu času, či pro podnícení dialogu, je možné využít názory z internetové diskuze - viz materiály k lekci. Můžeme například nechat studenty přečíst si je a pobavit se o jednotlivých názorech. Zda se z některými studenti ztotožňují nebo je překvapují některé z komentářů.
Odkazy:
Nemusíš: https://www.youtube.com/watch?v=2NSfxgB_XK0
This is your period in 2 minutes https://www.youtube.com/watch?v=WOi2Bwvp6hw
Doplňující klíčová slova:
menstruace, tabu, cyklus, projevit názor, osobní rozvoj, kritické uvažování
Autor: Michaela Zapletalová
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.