Moc bezmocných
Pro žáky:
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
Co to byl disent a kdo to byl disident. Co vedlo jednotlivce k vzepření se režimu.
Motivace lidí vystoupit proti oficiální ideologii a rizika s tím spojená.
Přiblížení několika postav disentu.
Studenti vytvoří vlastní definici "disentu".
Studenti srovnají několik úvah o disentu.
Studenti pojmenují, jak se lišil "oficiální" pohled na disidenty koncem 70. let od vnímání disentu disidenty samými.
1) Aktivitu začněte brainstormingem nad otázkou: Kdo to je - disident?
2) Nápady nechte viditelně napsané a studentům vysvětlete, že odpověď na otázku z brainstormingu budou znát v závěru hodiny.
3) Rozdělte studenty do skupin po 4 - 5. Do každé skupiny rozdejte pracovní list Řekli o disentu (každý student bude mít svůj text). Případně každá skupina může pracovat pouze s jedním textem jednoho autora z pracovního listu.
4) Studenti si přečtou texty z pracovního listu, ve skupinách prodiskutují, jak jim rozumí, a pokusí se dohodnout na jedné společné definici „disentu". Pokud by bylo pro studenty těžké definovat „disent", pracujte s pojmem „disident".
5) Jednotlivé definice „disentu" si představte a porovnejte s charakteristikou disentu, jak ji najdete na stránkách www.totalita.cz, ve wikipedii, slovníku cizích slov či jiném informačním zdroji. Definice si vyvěste ve třídě.
6) Studenti budou pojmům „disent" a „disident" lépe rozumět, když hodinu podpoříte prací s konkrétními osudy disidentů a disidentek. Například příběhy Václava Havla, Věňka Šilhána,Kamily Bendové, Hany Jüptnerové a dalších.
REFLEXE
- Co pro vás bylo těžké při hledání definice "disentu"?
- Co znamená slovo "disident"?
- Čím se liší poslední text od neznámého autora od ostatních úvah o disentu?
- Jaké bylo oficiální stanovisko představitelů komunistického Československa k disidentům?
- Jak se lišil "oficiální" pohled na disidenty koncem 70. let od vnímání disentu disidenty samými?
- Kdo jsou autoři textů z pracovního listu? Co o nich víte?
- Jaké další disidenty z období vlády komunistického režimu znáte?
- Proč se v souvislosti s disidenty používá termín "moc bezmocných"?
- Co se stalo po roce 1989 s disidenty? Co dělají dnes?
- Existují disidenti i dnes? Pokud ano, kteří to jsou? Jaké zahraniční disidenty znáte?
- Jak můžete pomáhat disidentům z jiných zemí?
skupinová práce s textem - definice pojmu disent/disident na základě přečteného
Autor: Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.