Moje stopy na internetu

Zařazeno v tématech

Typ školy: Základní vzdělávání


Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
6. ročník - Základní školy
7. ročník - Základní školy
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy

Abstrakt

Aneb Co o mně ví internet? A koho to může zajímat? Lekce pracuje s tématem stop, které při svém pohybu na internetu žákyně a žáci zanechávají, a jaké problémy z toho mohou plynout.

Pomůcky

pracovní list, hrací kostky, možnost pustit ukázku a promítnout otázky

Vlastní formulace cílů
  • žáci se zamyslí, kolik stop zanechávají při svých aktivitách na internetu
  • žáci přemýšlejí, které z informací, jež o sobě zanechávají na internetu, mohou být problémové
  • žáci diskutují, proč a jak by někdo mohl využít informace, které o sobě zanechávají na internetu
Časový rozsah
2x 45 minut
Popis uč. jednotky


1. Evokace

Nesdělujte žákům téma aktivity a začněte hrou. V bezpečné třídě můžete hrát ve skupinách, nebo hrajeme všichni společně. Promítněte žákům těchto 6 otázek –

  1. S kým trávíte nejvíc času?
  2. Díky komu máte nejvíc přátel?
  3. Kdo vás zná nejlépe?
  4. Kdo vám kdy zpřístupnil nejvíc informací o světě?
  5. S kým se nikdy nenudíte?
  6. Kdo vás někdy přistihl při lži a nezlobil se na vás?

Každý hází kostkou a odpovídá na číslo otázky podle toho, jaké číslo mu padne na kostce.
Po té se zeptejte, jestli bychom mohli najít jednu společnou odpověď. – směřujeme k odpovědi internet.


2.

Rozdejte žákům pracovní list – Moje stopy na internetu - a zadejte úkol, že mají za 5 minut vyplnit co nejvíce řádků pod jednotlivými aktivitami. Ujistěte žáky, že svůj záznam na pracovním listu nemusí zveřejňovat.

 

3.

Zeptejte se, kolik stop stihli žáci zaznamenat. Případně jaké další aktivity by na pracovním listu mohly být uvedeny.

 

4.

Dále diskutujte o těchto otázkách:

  • Mohl by vás někdo podle stop, které zanecháváte na internetu vystopovat?
  • Proč by to dělal?
  • Jak by to dělal?
  • Je na internetu něco, co byste nechtěli, aby o vás někdo zjistil? – teď, za 1 rok, za 20 let, až budete kandidovat na prezidenta republiky?

 

5.

Pusťte žákům část pořadu Fokus Václava Moravce – Velký bratr nás sleduje – část Bratři v byznysu.

 

6.

Reflexe formou diskuse, v případě nedostatku času každý žák řekne 1 větu na závěr.

  • Co mne překvapilo?
  • Co s tím mohu dělat?

 


Klíčová slova

kritické uvažování, mediální gramotnost, odpovědnost





Autor: Marie Veverová


Diskuze:


Opiště kód z obrázku Captcha Image Načíst nový obrázek
  • Andrea Slavíková

    Andrea Slavíková

    Dobrý den,aktivita mě zaujala, chybí tu však pracovní list. Prosím o doplnění, děkuji :)

    8. 9. 2018 / 15:11 1536412304
  • Veronika Valachová

    Veronika Valachová

    Dobrý den,

    děkuji za novou lekci. Jen jsem se chtěla zeptat, zda v ní nechybí příloha- pracovní list "Moje stopy na internetu"?
    Moc děkuji.

    11. 3. 2018 / 12:04 1520766276