Občanem v EU
Pro žáky:
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
Tato oblast obsahuje vzdělávací cíle podněcující žáky k porozumění významu aktivity a angažovanosti občana při snaze ovlivňovat dění v EU. Oblast částečně navazuje na předešlé cíle zaměřené na vztahy mezi institucemi EU, státu a EU a nově přidává vztah EU a občanské společnosti. Studenti se dozvídají, co přináší tzv. evropské občanství, jaký je vztah mezi EU a občanskou společností a jaké nástroje mají občané k dispozici, chtějí-li ovlivnit dění v EU.
prezentace, papíry, psací potřeby, lístečky (viz příloha), výkresy formátu A3, lepidla, časopisy, noviny, barevné papíry, text rozstříhaný na části (viz příloha), přílohy viz níže
- Žák rozumí vztahu občanské společnosti a EU.
- Žák si je vědom, co mu přináší tzv. evropské občanství.
- Žák je schopen identifikovat základní možnosti, kterými může jako občan EU ovlivnit dění v EU.
Úvod, krátké představení dnešního tématu
1. Ledolamka – Názorová škála (10 min.)
- Studenti se zkusí postavit na názorovou škálu dle svého uvážení. Na jedné straně místnosti je ano, které plynule přechází na druhou stranu místnosti, kde je ne.
- Otázky: Má smysl se zapojovat a zajímat se o veřejné dění? Můžu já sám něco změnit? Podepsali jste někdy petici nebo jste se zúčastnili nějaké demonstrace či protestu?
- Diskuze. Proč jste se tak rozhodli? Co vás k tomu přimělo? Bylo těžké se rozhodnout a proč?
- Diskutujeme názory těch, kteří stáli na straně „ano“ a na straně „ne“, a i těch, kteří se postavili doprostřed a přiklonili se k neutrálnímu názoru.
2. Video (10 min.)
- Pustíme si video (v prezentaci Prezi). O čem byla ukázka, kterou jste shlédli? Nápady zapíšeme na tabuli.
- Jak můžeme ovlivňovat veřejné dění? Diskutujeme, popřípadě nápady zapíšeme na tabuli.
3. Brainstorming (5 min.)
- Můžeme stejným způsobem ovlivňovat dění i v Evropské unii? Jak můžeme ovlivňovat dění v EU? Pokuste se vymyslet příklady a řešení. Nápady diskutujeme a zapisujeme na tabuli. Můžeme porovnat s předešlými zápisky. Liší se způsoby ovlivňování nebo jsou podobné či stejné?
4. Práce ve skupině – Lístečky (20 min.)
- Rozdělíme studenty do skupin po pěti. Každá skupina obdrží sadu rozstříhaných popisů k nástrojům aktivního občanství, které přiřazuje k sobě. Nástroje, viz příloha (04_Nastroje_aktivniho_obcanstvi).
- Společně zkontrolujeme správné přiřazení. Diskutujeme o možnostech aktivního občanství.
- Jak pracovat s aktivním občanstvím nám přiblíží občanská iniciativa a názorné schéma, viz Prezi.
5. Kampaň (30 min.)
- Studenti se rozdělí do třech až čtyřech skupin. Obdrží texty z předešlé aktivity a pokusí se vymyslet kampaň či projekt, který bude navrhovat řešení problému.
- Zadání pro studenty: Vyberte konkrétní problém vyskytující se na evropské úrovni. K řešení problému či situace si můžete vybrat jakýkoliv nástroj, může jich být i více. Obecně můžeme položit tuto otázku: Jak budeme problém aktivně řešit?
- Studenti můžou řešení ztvárnit graficky, výtvarně, projekt nakreslit i sepsat. K dispozici jsou tvrdé papíry formátu A3, časopisy, noviny, barevné papíry.
- Necháme skupiny volně pracovat, pouze korigujeme, zda je zvolené téma na požadované úrovni a jakým směrem se kampaň či projekt ubírá.
- Kampaň či projekt může prezentovat vybraný mluvčí nebo celá skupina.
- Se studenty diskutujeme: Proč jste si vybrali toto téma? Co vás na něm zaujalo? Proč jste si zvolili tento nástroj k řešení problému? Co pro vás bylo nejtěžší?
6. Evropská občanská iniciativa (10 min.)
- V prezentaci Prezi shrneme podstatu a význam evropské občanské iniciativy (příručka Evropské občanské iniciativy viz příloha 06_Obcanska_Iniciativa). Uvedeme, ve kterých oblastech se můžeme aktivně zapojovat.
- V prezentaci promítneme postup iniciativy. Společně s pomocí Prezi rozebereme konkrétní příklad iniciativy.
- Se studenty diskutujeme stěžejní otázku: Může evropská občanská iniciativa něco změnit?
7. Závěr (5 min.)
- Zopakujeme ledolamku s názorovou škálou. Položíme otázky Má smysl se zapojovat a zajímat se o veřejné dění? Můžu já sám něco změnit?
Můžeme hodnotit aktivitu žáků v hodině.
Přiložené soubory:
04_Nastroje_aktivniho_obcanstvi.docx | |
06_Obcanska_Iniciativa.pdf |
Autor: Milan Hrubeš, Lucie Pištěková
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.