Tužby a potřeby - Aktivita pro inspiraci
Pro žáky:
6. ročník - Základní školy
7. ročník - Základní školy
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy
V průběhu aktivity se žáci snaží porozumět rozdílu mezi věcmi, které opravdu chtějí a které se jim líbí a mezi jejich skutečnými potřebami. V aktivitě je kromě jiného důležité, zda jsou žáci schopni dosáhnout shody během práce ve skupině.
Nejsou.
Žáci rozliší to, co skutečně potřebují, a to, co se jim líbí a moc by to chtěli, ale nepotřebují to.
Aktivita "Tužby a potřeby"
Průběh: Učitel požádá žáky, aby nakreslili některé z věcí, které potřebují. Každý žák nakreslí 8 až 10 věcí, nejlépe na jednotlivé papíry. Starší žáci si mohou obrázky dopředu připravit, mohou použít i obrázky z časopisů. Jakmile mají žáci připraveny obrázky, rozdělí se do skupin. Ve skupinách se pak společně rozhodnou, kterých pět výkresů si ponechají ve smyslu nejdůležitějších věcí.
Závěr a reflexe: V závěrečné fázi skupiny vzájemně představí svůj výběr a vysvětlí ho. Jaké je srovnání výběrů - vybraly si skupiny totéž? Učitel následně vystaví výběry obrázků všech skupin - lze zavěsit na šňůru. Následuje diskuse se třídou o tom, které z těchto věcí, které nejsou skutečnými potřebami, je možné odstranit. Nakonec by na šňůře mělo zůstat jen pět výkresů. Na aktivitě je také podstatné, zda jsou žáci schopni se dohodnout.
Vzhledem k charakteru aktivity (může sloužit jako úvodní k rozsáhejšímu tématu) si učitel sám konkretizuje výstupy.
Autor: Martina Röhlichová, COV, podle příručky Rady Evropy "Učení demokracii - Svazek VI"
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.