Ujasnění hodnot - Aktivity pro inspiraci
Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy
V průběhu aktivit si žáci uvědomí svůj vlastní hodnotový žebříček a na jeho základě mohou přemýšlet nad ideálem svého vlastního života. Mají také možnost zamyslet se nad tím, co je předsudek, z čeho přesdudky vycházejí, jak je identifikovat.
Pracovní materiál: Kartičky s informacemi o postavách (viz příloha Hra na raft)
Pracovní materiál: Různé způsoby života (přiloženo také v originále Different ways of life)
Žáci definují hodnotový systém.
Žáci identifikují předsudky. ( aktivita „Hra na raft")
Žáci popíší, jaké mohou mít hodnoty praktické důsledky.
Žáci pojmenují ideál vlastního způsobu života na základě hodnotového žebříčku. (aktivita „Filosofie života")
Motivace: V moderní společnosti můžeme - a musíme - vybírat hodnoty, o nichž si myslíme, že jsou pro nás důležité a smysluplné. Při této volbě využíváme osobní svobodu, přesvědčení a názory, ale také svobodu slova při sdělování našich názorů na veřejnosti. Proto se aktivity obsažené v této kapitole zabývají klíčovým principem lidských práv - svobodou jednotlivce.
Osobní svoboda je spjata s potřebou výběru. Svobodní lidé mohou být velice osamělými lidmi. Nikdo nám nemůže a nedokáže říci, čemu věřit nebo jaké hodnoty bychom si měli zvolit. A my si musíme vybírat - jak jinak bychom se dozvěděli, co je v životě důležité? Výběr hodnot je tedy klíčovým problémem mladých lidí při jejich úsilí o nalezení odpovědi na otázku: Kdo jsem? Jaká je moje identita?
Z jiného hlediska, z hlediska společnosti jako celku, zjišťujeme, že svoboda jednotlivce vede k pluralistické společnosti, kdy se její členové řídí různými hodnotami a přesvědčením. Pluralismus může být zdrojem konfliktu. Vyvstává tak otázka, na jakých hodnotách je naše společnost a demokracie závislá, například uznání kompromisu, nenásilí nebo integrace menšin. Platí, že pokud se členové společnosti dokáží shodnout na pravidlech mírové, nenásilné argumentace a rozhodování, dokáží mezi sebou vyřešit mnoho názorových a zájmových sporů.
Všechny tyto otázky jsou stejně důležité jak v mikrospolečnosti školní třídy, tak i ve společnosti jako celku. V demokratické společnosti nemá žádný jednotlivec nebo orgán právo definovat hodnoty pro všechny. Občané spíše uzavřou minimální shodu o určitých hodnotách. Není tedy prací učitele definovat hodnoty, pokud jde o politickou korektnost, ideologii, přesvědčení. Žáci se musí naučit, jak využít svobody myšlení a jak sdílet vlastní výběr s ostatními.
Aktivita "Hra na raft"
Průběh: Žáci se pokusí představit si situaci, kdy je děvet lidí unášeno po volném moři na raftu. neznají svou aktuální polohu. Raft je malý, čtyři z nich bude nutné vyhodit do moře. Žáci pracují ve skupinách po čtyřech až šesti. Je pravděpodobně vhodnější nepersonifikovat jednotlivé postavy na raftu prostřednictvím žáků třídy a pouze ponechat členy skupiny, aby uvážili, koho z raftu vyloučit a proč.
Varianta: Pokud přistoupíme k personifikaci, jak navrhuje varianta aktivity v původním znění, pak musíme pracovat ve velmi bezpečném prostředí, tj. se skupinou žáků, kterou dobře známe a žáci se znají mezi sebou. Nejedná se pak pouze o přehrávání rolí, ale o ztotožnění se s postavou a nalezení důvodů, proč by ta která osoba měla v porovnání s ostatními přežít. Pro zvýšení interakce žák nesmí hájit pouze svou vlastní postavu, ale má za úkol také atakovat postavy jiné.
Ponecháme-li práci ve skupinách, bez toho, že kokrétní žáci přehrávají jednotlivé role, pak žáci během dvaceti minut přijmou rozhodnutí, které čtyři postavy z raftu vyloučí, a zdůvodní své rozhodnutí.
Závěr a reflexe: Každá skupina předloží svůj výběr vyloučených postav, argumenty pro tento výběr a porovná s ostatními skupinami. Celá třída v řízené diskusi určí hodnoty a předsudky, které výběr ovlivňovaly. V řízené diskusi je možné pohovořit o tom, na jakém základě předsudky vznikají, je možné na velký arch sepsat základní stereotypy, které se objevily a jejich pravděpodobný původ. Dále se žáci mohou zabývat otázkami způsobu práce ve skupinách - jak snadno/složitě výběr uskutečňovali, jaké měli osobní pocity a dojmy. Pokud použijeme personifikovanou variantu, každý žák přehrávající postavu zhodnotí, jak se cítil, když ostatní atakovali zrovna jeho, jestli mu činilo problémy atakovat na jiné atd.
Aktivita"Filozofie života"
Průběh: Žáci hodnotí jednotlivé způsoby života uvedené v příloze pomocí následující stupnice 1 až 7, přičemž 1 znamená „nelíbí se mi ani trochu" a 7 „velice se mi líbí".
Doporučení pro učitele: pracovní materiál Různé způsoby života lze upravit dle vlastních představ. Pokud český překlad nebude dostatečně inspirativní, v příloze lekce je také anglický originál Different ways of life.
7 - velice se líbí
6 - líbí se
5 - docela se líbí
4 - je lhostejné
3 - nějak zvlášť nezajímá
2 - nelíbí se
1 - nelíbí se ani trochu
Závěr a reflexe: v závěru učitel požádá žáky, aby zhodnotili svůj vlastní ideál způsobu života. Měli by se vyvarovat popisu vlastního aktuálního způsobu života. Každý z žáků pak může provést sebereflexi, zjistit rozpory a shody v kontextu se stupnicí hodnot, která je uvedena v aktivitě. V případě zájmu žáků je možná také diskuse v rámci třídy, kdy žáci prezentují své postřehy.
Soupis stereotypů a jejich původ (na základě jakých hodnot vznikají)
Osobní sebereflexe každého žáka na téma způsobu života
Přiložené soubory:
COV_Ujasneni_hodnot_Ruzne_zpusoby_zivota-1.odt | |
COV_Ujasneni_hodnot_Hra_na_raft.odt | |
COV_Ujasneni_hodnot_Original_Different_ways_of_life.odt |
Autor: Martina Röhlichová, COV, podle příručky Rady Evropy "Učení demokracii - Svazek VI"
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.