Vnímání – předsudky a stereotypy
Pro žáky:
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy
Žáci se seznámí na základě prezentace a zadaného úkolu s nejčastějšími chybami, kterých se dopouštíme při hodnocení a vnímání druhých lidí – první dojem, předsudky, haló efekt, projekce, stereotypy apod. Pochopí provázanost stereotypů a předsudků a uvědomí si, jak chyby ve vnímání druhých mohou vést ke zjednodušenému a nespravedlivému pohledu na určitou sociální skupinu.
Prezentace – Osobnosti, papír, psací potřeby
Žák se seznámí s "předsudky" a "stereotypy", uvědomuje si nebezpečí užívání těchto pojmů v praxi. Každý žák by měl být schopen uvést konkrétní příklad předsudku a stereotypu.
1. Motivace:
Aktivita – Lovec lidí (viz. Pracovní list): Každý žák obdrží pracovní list. V časovém limitu, který určí učitel, musí nalézt „odpovědi na otázky“ a vše si poznamenat do tabulky.
2. Aktivita:
Sestav si svůj pracovní tým, jehož úkolem bude let do vesmíru a především prozkoumání planety, která je momentálně nejvíce podobná Zemi, Kepler – 452b.
- Učitel pustí žákům připravenou prezentaci. Cílem je vybrání a sestavení fiktivního pracovního týmu. Žáci vybírají z nabízených osobností, o nichž však nemají žádné informace. Musí si tedy vybrat na základě prvního dojmu.
- Žáci mohou sdělit ostatním, jaká měli kritéria při výběru. Zda se jim úkol zdál těžký a zdůvodnit proč.
- Poté, co má každý žák sestavený svůj vlastní tým, se odkrývají informace o osobnostech.
- Žáci zjistí, že vlivem prvního dojmu, který souvisí pouze s vizuálním vnímáním a vlivem nedostatku informací, si vybrali i „nežádoucí“ osobnosti.
Učitel vysvětlí pojmy na konci prezentace, resp. chyby ve vnímání, s nimiž je možné se setkat.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Další námět: Pozornost můžeme věnovat pojmům „předsudek“ a „stereotyp“. Učitel vysvětlí nebezpečnost tohoto jevu. Žáci se mohou pokusit o definici pojmu. Společně si pojem zapíší.
- Definice – Předsudek = můžeme charakterizovat jako předpojatý postoj. Jedná se o předem zformovaný a fixovaný postoj, předcházející vlastnímu poznání, k nějakému objektu (člověku, skupině, etniku, národu, ale i problému či situaci). Předsudek předem přisuzuje lidem určité vlastnosti, aniž bychom je znali.
- Definice – Stereotyp = zjednodušený úsudek, který bývá velmi často propojen s emocí. Jeho podstatou je hotová myšlenka, která se nezakládá na údajích, ale spíše na historkách (co je o tom či onom tradováno, co se říká apod.). Jde o představy o typickém příslušníkovi dané skupiny. Člověk takovým představám věří, aniž by si skutečnost ověřil. Stereotypy zjednodušují a generalizují určité vlastnosti a charakteristiky.
3. Aktivita:
Říká se o nich….(cvičení na stereotypy)
Cílem aktivity je doplnění národností do následujících přirovnání.
Žáci mohou pracovat ve dvojicích.
- Pít jako ……………. Být šik jako ……………………….
- Pracovitý jako …………………. Dřít jako ………………………….
- Klidný jako ………………………. Rozcházet se jako ………………………..
- Lakomý jako …………………… Jezdit s tím jako …………………………..
- Zima jako ……………………… Bludný …………………………..
(Pokud mají žáci problémy, může učitel pomoci následující nabídkou národností: Ital – Japonec – Rusko – Bulhar – Dán – Angličan – Skot – Maďar – Francouz – Holanďan)
Řešení:
Pít jako Dán. Pracovitý jako Japonec. Klidný jako Angličan. Lakomý jako Skot. Zima jako v Rusku. Být šik jako Francouz. Dřít jako Bulhar. Rozcházet se jako Ital. Jezdit s tím jako Maďar. Bludný Holanďan.
- Znáte nějaké přísloví na Čecha? – například: „Co Čech to muzikant.“
Jednotlivé stereotypy můžeme podrobit diskuzi – Kde se takový stereotyp vzal? Proč se to o této národnosti říká? Pokuste se napsat 3 charakteristické vlastnosti pro zmíněné národnosti (aneb Jací podle vás jsou….) Znáte jiný příklad stereotypu? Kdo „vytváří“ stereotypy (Kdo se z velké části podílí na tvorbě stereotypů)? – vliv médií
Další otázky k rozboru:
Proti komu mohou mít lidé předsudky? Mohou být předsudky a stereotypy prospěšné? Jak? Čím? Mohou být naopak nebezpečné? Kdy a proč?
Stalo se vám, že i vy jste někdy podlehli předsudkům a stereotypům? Jakým? Jak to dnes vnímáte?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Reflexe:
Krátká úvaha – Jak (ne)snadné je podlehnout předsudkům. (Možné ve formě domácí práce.)
krátká úvaha, doplňování stereotypů
Přiložené soubory:
Vnimani_Lovec_lidi.docx | |
Vnimani_Osobnosti.pptx |
Autor: Petra Slámová
Diskuze:
-
Jméno
jitka Heinischová
18. 3. 2024 / 16:40 -
da
dasd
4. 12. 2023 / 15:26