Zeď mlčení - aktivita pro inspiraci
Pro žáky:
8. ročník - Základní školy
9. ročník - Základní školy
V průběhu aktivity žáci definují vlastními slovy pojem demokracie. Pracují kreativní metodou (brainstorming), kterou je možné využívat na začátku hodin zaměřených na klíčová témata jako například demokracie, diktatura, spravedlnost, mír, vzdělání, rovnoprávnost, svoboda a další.
Prezentační papír, fixy
Žáci definují pojem demokracie
Motivace - komentář pro učitele:
Zeď mlčení je tvůrčí metoda, která směřuje k vygenerování co největšího množství nápadů (brainstorming) a zároveň podporuje žáky, kteří jsou méně extrovertní nebo potřebují čas k tomu, aby si důkladně promysleli, co chtějí sdělit. Tito žáci bývají v nevýhodě v případě standardního uspořádání třídy, tzn. při vystupování před všemi ostatními spolužáky v přední části třídy.
Aktivita "Zeď mlčení"
Příprava pomůcek: je potřeba připravit prezenční papíry pro pětičlenné skupiny (do každé skupiny jeden) + fixy
Průběh: Třída se rozdělí do pětičlenných skupin, skupiny se posadí do půlkruhu čelem k vyvěšenému prezenčnímu papíru nebo sedí kolem stolu a mohou psát na velký arch papíru. Učitel žáky požádá, aby v tichosti napsali větu typu: "Demokracie je ....". Učitel stanoví časový limit. Žáci reagují na slova a věty již napsané.
Po uplynutí časového limitu pro psaní na prezenční papír si každý žák vybere a přečte nahlas větu, kterou napsal někdo jiný.
Závěr a reflexe: V závěru se žáci podělí o své poznatky s ostatními ve třídě - přičemž přemýšlejí nad zapsanými tvrzeními o demokracii napřílad za pomoci spojení:
- naučil jsem se ...
- zjistil jsem ...
- ráda bych prodiskutoval ...
- nikdy mne nenapadlo, že ...
V uvedené aktivitě jde především o metodu, která je použita. Může být použita pro kterékoliv téma a je na učiteli, jakým způsobem pak vyhodnocuje téma samotné (jaké cíle si stanoví).
Autor: Martina Röhlichová, COV, podle příručky Rady Evropy "Učení demokracii - Svazek VI"
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.