Země, kterou chceme
Pro žáky:
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
Žáci společně přemýšlí nad tím, jak by si přáli, aby vypadala ČR v roce 2030. Dozvídají se o procesu formulace rozvojových cílů v rámci Agendy 2030 na globální i národní úrovni. V doplňující hodině mají příležitost zkoumat vzájemné vazby mezi jednotlivými cíli a uvědomit si jejich propojenost.
větší arch papíru pro každou skupinku (4-5 žáků), psací (či výtvarné) potřeby, přístup k internetu (stačí na chytrých telefonech žáků, min. dva ve skupince)
-
Žáci se zamýšlí nad tím, jak by si představovali Českou republiku v roce 2030 a s vědomím planetárních hranic formulují své priority.
-
Žáci se seznámí s globálními Cíli udržitelného rozvoje (Sustainable Development Goals, SDGs) a procesem vyjednávání strategie na národní úrovni (Strategický rámec ČR 2030).
-
Žáci zkoumají vzájemné vazby mezi jednotlivými cíli a porozumí, proč je důležité se jimi nezabývat izolovaně.
1. Udržitelnost: shrnutí domácího úkolu (5 min.)
Žáci si přinášejí vypracovaný domácí úkol zadaný v předchozí hodině, který na začátku hodiny shrneme.
Zadání domácího úkolu:
1. Jak rozumíte pojmu „udržitelnost“? Zeptejte se ve svém okolí. Co si pod tímto pojmem představují ostatní? Jak by jej definovali?
2. S pomocí internetu vlastními slovy definujte pojem „udržitelný rozvoj“.
Shrnutí v hodině:
Ve třídě sdílíme definice „udržitelného rozvoje“ a zkoumáme význam pojmu „udržitelnost“. Co mají jednotlivá zjištění společného? V čem se liší? V čem spočívá „udržitelnost“ rozvoje?
Poté můžeme přečíst (či ukázat na tabuli) některé příklady:
-
„Udržitelným rozvojem se rozumí, že se zlepšují životní podmínky lidí v současnosti tak, aby to nebylo na úkor budoucích generací”. (Cíle udržitelného rozvoje. Průvodce pro děti)
-
Zákon o životním prostředí z roku 1992 říká, že udržitelný rozvoj je takovým rozvojem, který naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost naplňovat je i generacím budoucím.
-
Evropský parlament udržitelný rozvoj definuje jako „zlepšování životní úrovně a blahobytu lidí v mezích kapacity ekosystémů při zachování přírodních hodnot a biologické rozmanitosti pro současné a příští generace“.
2. ČR v roce 2030 – Země, kterou chceme (13 min.)
Žáky rozdělíme do skupin po 4-5. Požádáme je, aby se zamysleli nad tím, jak by chtěli, aby Česká republika vypadala v roce 2030.
Tip z praxe: V této fázi je možné nechat žáky zavřít oči, pustit klidnou hudbu a postupně klást evokační otázky: Představte si, že žijete v té nejlepší zemi, jakou si dovedete představit - jaká je? Jak vypadá místo, ve kterém žijete? Kdo v něm žije a jak? Jak trávíte den - a co děláte pro zábavu? Jak vypadá příroda? apod.
Za účelem rozproudění diskuze ve skupinách jim nabídneme následující podotázky (můžeme je např. napsat na tabuli):
-
Jak by vypadala země, ve které bych chtěl/a žít?
-
Na čem mi záleží? Co potřebuji ke spokojenému životu?
-
Jak by mohla vypadat spravedlivější společnost?
-
Je taková společnost „udržitelnější“ než ta současná?
Je možné, že žáci se budou zaměřovat spíše na negativní stránky a problémy, které vnímají v dnešní ČR. Pokusíme se jejich pozornost přeorientovat na pozitivně formulovanou vizi/cíle (Jak by vypadala země, ve které by se tyto problémy podařilo vyřešit?). Pokud zaznamenáme negativní formulace, pomůžeme je žákům přeformulovat pozitivně (př.: Neexistuje chudoba. → Každý má uspokojeny své základní lidské potřeby a může žít důstojný život.).
Ozkoušený tip: Osvědčilo se nám nechat žákům prostor volně tvořit - společně kreslit, lepit, malovat a psát na velký arch papíru a následně je nechat vlastními slovy popsat, co by ve světě rádi viděli.
Vyzveme žáky, aby ve skupinkách diskutovali a výsledek zaznamenali na papír (v podobě hesel či obrázků). Myšlenky si pak vzájemně sdílíme.
Poznámka: Formulace vizí/cílů může probíhat na různých úrovních abstrakce, což by ovšem pro naplnění cílů tohoto programu nemělo být překážkou.
3. Cíle udržitelného rozvoje – ve světě a u nás (17 min.)
Žákům krátce představíme Cíle pro udržitelný rozvoj a jejich kontext:
-
globální (viz str. 3-4 brožury):
-
Původní cíle, Rozvojové cíle tisíciletí (od r. 2000 do r. 2015) se zaměřovaly zejména na řešení problémů tzv. rozvojového světa – odstraňování chudoby a hladomoru, nemocí, zlepšení dostupnosti vzdělání, apod. Některé z nich se podařilo naplnit a některé ne.
-
Nové cíle byly vyjednány mezinárodním společenstvím v roce 2015 a jsou mnohem komplexnější. Do jejich formulace se zapojilo širší spektrum aktérů, včetně občanské společnosti, odborníků a businessu. Zároveň je závazný pro všechny země světa – ne pouze pro ty tzv. rozvojové, ale také např. pro ČR. S jejich splněním se počítá během následujících 15 let, tedy do r. 2030.
Tip z praxe: Pro představení Cílů udržitelného rozvoje můžeme žákům pustit krátké video, např. Česko mění svět v češtině nebo "Numbers in Action" v angličtině.
-
-
národní:
-
Na jaře 2017 by měl být českou vládou schválen strategický dokument, který je společným plánem pro udržitelnou kvalitu života v ČR. Říká se mu strategický rámec Česká republika 2030. Také v ČR se do jeho příprav zapojily nevládní neziskové organizace a odborníci.
-
Jedná se o příspěvek ČR knaplnění globálních Cílů udržitelného rozvoje (Agendy pro udržitelný rozvoj 2030) a příslušných strategických cílů EU.
-
Žáky vyzveme, aby si prošli jednotlivé globálně schválené Cíle udržitelného rozvoje (ve vytištěné/elektronické brožuře, příp. na internetu (1)).
Tip z praxe: Zájemci se mohou ponořit také do témat strategie ČR 2030, více (včetně videa), viz: https://www.cr2030.cz/
4. Inspirace a reflexe (10 min)
V krátké diskuzi propojíme vizi žáků pro život v ČR s globálními cíli.
Otázky k diskuzi:
-
Najdete mezi cíli některá témata, která vás v první fázi nenapadla, ale jsou pro vás důležitá?
-
Odráží se ve vašich vizích ekonomické, sociální i environmentální aspekty nebo jste některou z těchto oblastí úplně vynechali?
-
Postrádáte naopak mezi globálními cíli některé oblasti?
Žákům dáme chvíli na doplnění svých vizí (ČR v roce 2030) na základě inspirace globálními SDGs.
Žáky vyzveme k tomu, aby své vize zhodnotili z hlediska definic udržitelnosti ze začátku hodiny a proveditelnosti:
-
Ve kterých ohledech je vaše vize udržitelná a ve kterých ne? Jsou mezi definicemi důležité rozdíly, které by se v tomto zhodnocení výrazně projevily?
-
Co konkrétního se musí stát, aby se jednotlivé cíle naplnily? Jak k tomu můžete přispět sami?
5. Možný domácí úkol
Žákům rozdáme či pošleme tento úryvek. Jedná se o formulaci vize ČR v roce 2030 z úvodu strategického rámce ČR 2030. Na základě vlastní formulované představy o tom, jak by měla ČR vypadat v roce 2030 a toho, co se dozvěděli v hodině, mají žáci za úkol připravit podobný text (či upravit tento), který by odrážel vizi jejich/jejich skupiny o směrování ČR.
Vize: jaká má být Česká republika v roce 2030?
Česká republika je v roce 2030 demokratickým, právním státem založeným na respektu k občanským, politickým, hospodářským a sociálním právům svých obyvatel a rozvíjejícím svou kulturně danou identitu. Zajišťuje vysokou kvalitu života a současně respektuje přírodní limity a chrání biologickou rozmanitost. Cíleně také napomáhá dosažení těchto hodnot jinde ve světě. Udržitelný rozvoj České republiky je poměřován zvyšováním kvality života každého jednotlivce i společnosti jako celku. Naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací naplňovat ty své. Česká republika je soudržnou, aktivní a podnikavou společností rovných příležitostí a minimalizuje strukturální a sociální nerovnosti. Společnost a struktury rozhodování jsou odolné a pružné, schopné včas rozpoznat možná vývojová rizika a racionálně reagovat na neočekávané změny a měnící se dynamiku globálního vývoje. Odolnost společenských vazeb a struktur a věcné řešení problémů jsou posilovány diskusí a dohodou.
6. Možné rozšíření: Propojenost a reflexe (až 45 min.)
Tento blok navazuje na předchozí hodinu; množství diskutovaných cílů (či počet zopakování celého bodu „propojenost“) lze určit podle časových možností.
Propojenost:
Žáky požádáme, aby ve skupinách ze svých vizí vybrali celkem tři cíle (či, podle míry abstrakce, vize v urč. oblastech života), které jsou pro ně nejvíce zajímavé či důležité - a to tak, aby se vždy jeden z nich týkal ekonomiky, jeden společnosti a jeden životního prostředí. Následně mají žáci za úkol se zamyslet, jak spolu tyto tři cíle vzájemně souvisí a jaké jsou mezi nimi vazby:
-
Jaké jsou mezi jednotlivými cíli vztahy? Jak jsou silné?
-
Jak naplnění jednoho cíle podpoří naplnění těch ostatních?
-
Jak nenaplnění jednoho cíle podrývá ty ostatní?
Žáci svá zjištění zaznamenají do diagramu na nový arch papíru.
Sdílení a reflexe:
Žáci svá zjištění prezentují ostatním, kteří je doplňují. Společně odpovídáme na následující otázky:
-
Opakují se některé souvislosti? Jsou některá témata/cíle vzájemně propojena podobným způsobem?
-
Bylo pro vás složité najít vazby mezi tématy? Co vás překvapilo?
-
Co to znamená pro způsob, jakým se snažíme cílů dosáhnout?
1) Např. zde: http://www.fors.cz/cile-udrzitelneho-rozvoje-sdgs/#.WGlcq5IX6dw (podrobnější informace než v brožuře, včetně podcílů; vhodné pro starší žáky).
2) Kompletní verze strategického rámce ČR 2030 je ke stažení na https://www.cr2030.cz/.
Hodnotit je možné vypracování domácího úkolu (bod 5).
Autor: Vendula Menšíková
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.