Stereotypy o mně
Pro žáky:
6. ročník - Základní školy
V průběhu aktivity si žáci uvědomí vnímání sebe sama, pokusí se sami sebe charakterizovat. Během práce ve dvojicích mají možnost porovnat, jak se charakterizují sami a jak je charakterizuje někdo druhý.
Lze propojit s lekcemi „Jak nás vidí ostatní“ a „Předsudky a stereotypy“
Pracovní materiál pro práci ve dvojicích „Jak vidím sebe sama, jak mě vidí ostatní“ (viz příloha)
- Žáci uvádí přídavná jména, jimiž lze popsat člověka v rámci různých kategorií.
- Žáci popíší sami sebe.
- Žáci popíší druhého, se kterým jsou ve dvojici.
- Žáci srovnají ve dvojici své popisy.
Aktivita: „Jak vidím sebe sama, jak vidí ostatní mě“
Průběh:
V prvé části aktivity (přípravná část pro druhý krok) učitel požádá žáky, aby se zamysleli, jak lze popsat člověka obecně v rámci určité kategorie. Popis je nejvhodnější pomocí přídavných jmen. Příklady kategorií, kterých lze při popisu člověka využít:
- Je v dobré náladě
- Má špatnou náladu
- Je rozlícený
- Je to dobrý přítel
- Jak vypadá
- Jaký je to student, žák
- …
Výsledek (v rámci první kategorie) by mohl vypadat takto:
Jak vypadá člověk, když má dobrou náladu?
– veselý
– vtipkující
– uvolněný
– komunikativní
– zpívající
– okouzlující
– ...
V této aktivitě lze využít různých metod, jedna z nich je popsána v lekci „Zeď mlčení“, kdy žáci mlčky přicházejí k jednotlivým rozvěšeným archům a zapisují klíčová slova, charakteristiky. V tomto případě je na každém archu nadepsáno záhlaví, tj. kategorie, ve které budeme člověka popisovat. Protože si žáci mohou přečíst, co je již na archu napsáno, neměli by se opakovat. Metoda je výhodná v tom, že zapojí všechny žáky ve třídě, včetně méně průbojných.
Druhým krokem aktivity je práce ve dvojicích. Učitel by měl pečlivě uvážit, které žáky spojí do dvojic, protože téma, na kterém budou nadále pracovat je citlivé, osobní. Měl by se vyvarovat spojení žáků, kteří se vzájemně nemají rádi.
Zadání úkolu pro žáky (žáci budou pracovat s pracovním materiálem viz příloha):
Nejdříve pracujte sami. Pomocníkem vám mohou být archy, které visí rozvěšené po třídě. Vyberte slova, která vás podle vašeho mínění dobře charakterizují, přidejte povahové vlastnosti a vše, co jste na arších nenašli.
Poté stejným způsobem popište partnera z dvojice, ve které spolupracujete
Jakmile skončíte, pohovořte spolu o výsledcích, je zajímavé vidět, v čem jste se shodli a v čem jste v rozporu.
Závěr a reflexe:
Žáci si při debatě ve dvojicích mohou uvědomit následující:
- Co mě překvapuje?
- Co mě činí šťastným?
- Co mě rozčiluje?
- Co mě zraňuje?
- Co jsem předpokládal?
- Které popisy jsou pozitivními nebo negativními stereotypy?
- Mohu uvést nějaké konkrétní příklady, které potvrzují můj posudek (sebe sama či druhého)?
Závěrem lekce může být i diskuse v rámci třídy nad uvedenými otázkami.
Aktivita může významně přispět ke zlepšení atmosféry ve třídě. Vzájemné poznávání a sebepoznávání je pro klima ve třídě podstatné.
Rozšíření: pokud žáci absolvovali lekce „Jak nás vidí ostatní“ a „Předsudky a stereotypy“, může je učitel vhodně propojit s aktuální lekcí „Stereotypy o mně“.
výstižnost popisů, závěrečná diskuse
Přiložené soubory:
COV_Stereotypy_o_mne_Jak_vidim_sebe_sama_Jak_me_vidi_ostatni.doc |
Autor: Martina Röhlichová, COV, podle příručky Rady Evropy "Život v demokracii - Svazek III"
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.