EDC/HRE Volume I: Educating for Democracy
První ze série příruček pro výchovu k demokratickému občanství a k lidským právům (EDC/HRE) vydávaných Radou Evropy. Tento manuál v anglickém jazyce se skládá ze tří částí. V první představuje základní principy výchovy k demokratickému občanství a k lidským právům, ve druhé nabízí návody pro interaktivní a konstruktivní učení a ve třetí části sadu konkrétních nástrojů využitelných v EDC/HRE. Publikace je již přeložena i do českého jazyka.
Základní školy - 1. stupeň
Základní školy - 2. stupeň
Střední školy
Přiložené soubory:
Dostupnost fyzicky, cena:
- Vydala Rada Evropy (Council of Europe), k objednání na book.coe.int – odkaz „education“, „Human Rights Education, intercultural education“ za 19 EUR
Dostupnost elektronicky:
- viz přiložený soubor; český překlad ke stažení zde
Návaznost na RVP:
- vzdělávací oblasti
- Člověk a jeho svět
- Člověk a společnost
- průřezová témata
- Osobnostní a sociální výchova
- Výchova demokratického občana
- Multikulturní výchova
- Mediální výchova
Metody a formy výuky – ne jako prostředek k uskutečnění aktivit, ale z pohledu jejich efektivního využití vyučujícím i žáky:
- bádání v knihovnách
- bádání na internetu
- rozhovory a ankety
- práce s obrázky
- myšlenkové mapy
- výroba plakátů
- pořádání výstav
- plánování a pořádání představení a prezentací
- powerpointové prezentace
- psaní novinových článků
- pořádání diskuzí
Metodická podpora:
- výborná – celá kniha je zaměřena na metodickou podporu výuky o / pro / s použitím demokracie a lidských práv, rozebírá téma z různých úhlů pohledu, klade otázky (a odpovědi) jak učitelům, tak žákům/studentům
Časová náročnost aktivit:
- neobsahuje aktivity, je teoretickým zázemím k dalším pěti dílům publikací EDC/HRE
Náročnost na přípravu:
- pomůcky – žádné
- kopírovatelné přílohy– neobsahuje
- elektronické přílohy – neobsahuje
Přehlednost:
- struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
- rejstřík pojmů – ne
- slovníček – pojmy jsou vysvětleny v textu
Subjektivní hodnocení:
+ publikace popisuje jak pojmy jako demokracie, lidská práva, občanství, tak se podrobně zabývá způsobem jejich výuky, zaměřuje se na vyučujícího, jeho přístup a postoje, množstvím položených otázek jej nutí k zamyšlení před tím, než začne s výukou
+ podrobný popis těch metod a forem výuky, při kterých dochází k aktivnímu zapojení žáků
Náhodně z obsahu:
- Part I – Understanding democracy and human rights
- Children’s rights and the right to education
- Challenges to the traditional model of citizenship
- Professional ethics of EDC/HRE teachers: three principles
- Part II – Teaching democracy and human rights
- How to take my teaching skills and knowledge into account
- Work file 2: How can I support my students in judging political issues?
- Work file 2: Why chalk and talk is not enough, or “taught ≠ learned”and “learned ≠ applied in real life”
- Part III – Tools for teaching and learning democracy and human rights
- Tool 2: Co-operative learning
- Tool 2: Worksheet for students to reflect on their learning
- Tool 11: Planning and giving presentations
Datum publikace: 1. 4. 2010
Jazyk: anglicky Forma: tištěná, elektronická Věk:Základní školy - 1. stupeň
Základní školy - 2. stupeň
Střední školy
Přiložené soubory:
Volume I Educating for Democracy.pdf |