Ekonomická spolupráce ČR s Čínou?
Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
9. ročník - Základní školy
Během hry na agenty a představitele státu žáci vyhledávají na internetu informace pro a proti ekonomické spolupráci České republiky s Čínou. Na základě těchto informací se pokusí samostatně rozhodnout.
slepá mapa Číny, jmenovky na kartičkách, tablety nebo počítače s přístupem na internet
- žáci vyhledávají informace na internetu
- žáci se seznámí s problematikou vztahů České republiky a Číny
- žáci argumentují
- žáci zváží argumenty a rozhodnou se
1) Evokace
Rozdělte žáky do skupin po čtyřech. Každé skupině dejte pracovní list - obrys Číny. Vyzvěte je, ať vymýšlí asociace na tvar této země, co jim připomíná. Po té se zeptejte, jestli vědí, o jakou zemi se jedná. Menší obrys je Česká republika. Obě země a jejich tvary porovnejte, mají něco společného? Čím se liší? 5 minut
2)
Do prázdného obrysu zapisuje každá skupina brainstorming na téma Čína – vše, co víme o této zemi, zeměpis, historie, ekonomie, politika, kultura, příroda… Prezentujte před třídou. Pokud se při prezentaci neobjeví téma lidských práv, otevřete jej. 10 minut
3) Aktivita
Připravte si jmenovky podle počtu žáků ve třídě. Každý žák si vylosuje jmenovku, a tak se třída rozdělí na tři skupiny agenti pokušitelé, agenti váhavci a představitelé státu. Agenti na internetu vyhledávají argumenty proč spolupracovat (pokušitelé), či nespolupracovat (váhavci) s Čínou. Po té se snaží vhodnými argumenty přesvědčit představitele státu o ekonomické spolupráci či nespolupráci s Čínou. Nejprve mluví váhavci, pak pokušitelé a nakonec má každá skupina možnost závěrečné řeči. - Představitele státu se musí společně rozhodnout o spolupráci s Čínou ano / ne a zdůvodnit proč. Během práce agentů si skupina představitelé státu mohou rozdělit role jednotlivých ministrů, premiéra a prezidenta. 20 minut
4) Reflexe
Vyzvěte žáky, aby se sami rozhodli, zda ekonomicky spolupracovat, nebo nespolupracovat s Čínou. Označte ve třídě místo ANO a místo Ne. Poté si žáci stoupnou na místo, dle svého rozhodnutí a zdůvodní, který argument byl pro jejich rozhodnutí ten nejsilnější. 5 minut
Poznámka:
Možné argumenty:
a) Pro ekonomickou spolupráci – Čína má obrovský stále rostoucí trh pro export nebo založení nové firmy, Čína je silný ekonomický partner, přesunutí výroby do Číny snižuje firmám náklady, v Číně je velká poptávka po nových technologiích, žijeme v globálním propojeném světě, když budeme Číně partnery, můžeme vyjednávat o zlepšení lidských práv, některé zboží dovážené z Číny již nemá konkurenci v naší domácí produkci…
b) Proti ekonomické spolupráci – Čína je producent nekvalitního zboží a padělků, Čína porušuje lidská práva, Čína podhodnocuje svou měnu, Čína nenabízí stejné podmínky pro investory na svém území, jako vyjednává pro sebe v jiných státech, v Číně provází zahraniční firmy řada oficiálních překážek a neformální diskriminace, spolupráce s Čínou tvoří v rámci našeho zahraničního obchodu jen 1%...
Zdroje:
http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/cina-obchodni-a-ekonomicka-spoluprace-s-cr-19054.html
http://archiv.ihned.cz/c1-65228100-cesko-cinsko-ruska-unie
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11412378947-90-ct24/216411058131114
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/216411000101026/obsah/500722-cesko-cinske-vztahy-po-navsteve-dalajlamy
Čína v Česku, Respekt 51 – 52 / 2016, str. 26
Vít Vojta: Co chce Čína?, Reflex 45 – 16, str. 22
http://china-business.cz/poradna/proc-spolupracovat-cinou/
http://archiv.ihned.cz/c1-65228100-cesko-cinsko-ruska-unie
http://svobodneforum.cz/otresne-cteni-stav-lidskych-prav-v-cine-v-roce-2015-oficialni-zprava-ai/
Přiložené soubory:
Ekonomicka spoluprace_karticky.doc | |
Ekonomicka spoluprace_slepa mapa.doc |
Autor: Marie Veverová
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.