Ekonomická spolupráce ČR s Čínou?

Zařazeno v tématech

Typ školy: Gymnázia


Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
9. ročník - Základní školy

Abstrakt

Během hry na agenty a představitele státu žáci vyhledávají na internetu informace pro a proti ekonomické spolupráci České republiky s Čínou. Na základě těchto informací se pokusí samostatně rozhodnout.

Pomůcky

slepá mapa Číny, jmenovky na kartičkách, tablety nebo počítače s přístupem na internet

Vlastní formulace cílů
  • žáci vyhledávají informace na internetu
  • žáci se seznámí s problematikou vztahů České republiky a Číny
  • žáci argumentují
  • žáci zváží argumenty a rozhodnou se
Časový rozsah
45 minut
Popis uč. jednotky

 

1) Evokace

Rozdělte žáky do skupin po čtyřech. Každé skupině dejte pracovní list - obrys Číny. Vyzvěte je, ať vymýšlí asociace na tvar této země, co jim připomíná. Po té se zeptejte, jestli vědí, o jakou zemi se jedná. Menší obrys je Česká republika. Obě země a jejich tvary porovnejte, mají něco společného? Čím se liší? 5 minut

 

2)

Do prázdného obrysu zapisuje každá skupina brainstorming na téma Čína – vše, co víme o této zemi, zeměpis, historie, ekonomie, politika, kultura, příroda… Prezentujte před třídou. Pokud se při prezentaci neobjeví téma lidských práv, otevřete jej. 10 minut

 

3) Aktivita

Připravte si jmenovky podle počtu žáků ve třídě. Každý žák si vylosuje jmenovku, a tak se třída rozdělí na tři skupiny agenti pokušitelé, agenti váhavci a představitelé státu. Agenti na internetu vyhledávají argumenty proč spolupracovat (pokušitelé), či nespolupracovat (váhavci) s Čínou. Po té se snaží vhodnými argumenty přesvědčit představitele státu o ekonomické spolupráci či nespolupráci s Čínou. Nejprve mluví váhavci, pak pokušitelé a nakonec má každá skupina možnost závěrečné řeči. - Představitele státu se musí společně rozhodnout o spolupráci s Čínou ano / ne a zdůvodnit proč. Během práce agentů si skupina představitelé státu mohou rozdělit role jednotlivých ministrů, premiéra a prezidenta. 20 minut

 

4) Reflexe

Vyzvěte žáky, aby se sami rozhodli, zda ekonomicky spolupracovat, nebo nespolupracovat s Čínou. Označte ve třídě místo ANO a místo Ne. Poté si žáci stoupnou na místo, dle svého rozhodnutí a zdůvodní, který argument byl pro jejich rozhodnutí ten nejsilnější. 5 minut

 

Poznámka:

Možné argumenty:

a) Pro ekonomickou spolupráci – Čína má obrovský stále rostoucí trh pro export nebo založení nové firmy, Čína je silný ekonomický partner, přesunutí výroby do Číny snižuje firmám náklady, v Číně je velká poptávka po nových technologiích, žijeme v globálním propojeném světě, když budeme Číně partnery, můžeme vyjednávat o zlepšení lidských práv, některé zboží dovážené z Číny již nemá konkurenci v naší domácí produkci…

b) Proti ekonomické spolupráci – Čína je producent nekvalitního zboží a padělků, Čína porušuje lidská práva, Čína podhodnocuje svou měnu, Čína nenabízí stejné podmínky pro investory na svém území, jako vyjednává pro sebe v jiných státech, v Číně provází zahraniční firmy řada oficiálních překážek a neformální diskriminace, spolupráce s Čínou tvoří v rámci našeho zahraničního obchodu jen 1%...

 

 

Zdroje:

http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/cina-obchodni-a-ekonomicka-spoluprace-s-cr-19054.html

http://archiv.ihned.cz/c1-65228100-cesko-cinsko-ruska-unie

http://zpravy.idnes.cz/cina-vzala-na-vedomi-prohlaseni-cinitelu-cr-po-navsteve-dalajlamy-p9f-/zahranicni.aspx?c=A161025_220028_zahranicni_fka

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/11412378947-90-ct24/216411058131114

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1956477-je-cina-skutecne-strategicky-partner-ceska-namluvy-vaznou

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/nazory/1948691-politolog-fixace-na-autoritarskou-cinu-muze-cesku-uskodit

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/216411000101026/obsah/500722-cesko-cinske-vztahy-po-navsteve-dalajlamy

Čína v Česku, Respekt 51 – 52 / 2016, str. 26

Vít Vojta: Co chce Čína?, Reflex 45 – 16, str. 22

http://china-business.cz/poradna/proc-spolupracovat-cinou/

http://archiv.ihned.cz/c1-65228100-cesko-cinsko-ruska-unie

http://svobodneforum.cz/otresne-cteni-stav-lidskych-prav-v-cine-v-roce-2015-oficialni-zprava-ai/


Klíčová slova

lidská práva, spolupráce



Přiložené soubory:
Ekonomicka spoluprace_karticky.doc  
Ekonomicka spoluprace_slepa mapa.doc  



Autor: Marie Veverová


Diskuze:


Opiště kód z obrázku Captcha Image Načíst nový obrázek

Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.