Kdy a co je spravedlnost
Pro žáky:
9. ročník - Základní školy
Základní lekce. Co je to spravedlnost. Jak s ní člověk pracuje.
Kriticky zkoumat obsah slova spravedlnost.
Promyslet otázku, zda-li existuje něco jako pozemská spravedlnost.
Následující aktivity mají evokační charakter a nemají chronologickou návaznost. Jejich cílem je otevřít téma spravedlnosti, připravit studenty na to, co vše se v něm skrývá a získat zpětnou vazbu, jak mu sami rozumějí.
1) Zadejte studentům úkol, aby vytvořili výstižný popis, či definici toho, co je spravedlnost. Jaký význam se v pojmu spravedlnost skrývá. Jaký význam spravedlnosti vystihují vybrané výroky a rčení. Proč je spravedlnost symbolizována jako slepá, s mečem a váhami, proč někdy namísto váhy má knihu. K práci na tomto úkolu lze využít pracovní list"Jaká je spravedlnost".
Možná definice může znít: Spravedlnost je jeden ze základních pojmů pro dobré uspořádání lidských vztahů, regulativní idea pro uspořádání společnosti a zejména právo. Podle Aristotela je to nejdůležitější z ctností, protože se vztahuje ke druhému a „nazývá se také dobro pro druhé". Spravedlnost tedy patří mezi základní nároky na lidské jednání i na vztahy ve společnosti. (sestaveno na základě popisu nahttp://cs.wikipedia.org/wiki/Spravedlnost).
2) Nechejte studenty ve skupinách navrhnout jiné možné symboly a alegorie, které by byly pro spravedlnost výstižné.
3) Požádejte studenty ve skupinách, aby vytvořili antikód na téma spravedlnost.
4) Nechejte studenty nalézt a uvést příklady z vlastního života, kdy sami vnímali něco jako nespravedlivé, kdy jim byla činěna křivda.
REFLEXE:
- Podle čeho poznáš, zda se tobě nebo jiným děje něco nespravedlivého?
- Jaké instituce zaručují a symbolizují ve státě spravedlnost?
- V čem se lišilo pojetí spravedlnosti za totality od pojetí v dnešní společnosti?
- Myslíš, že generace tvých prarodičů a rodičů vnímá dnes něco ze svého života v době komunismu jako nespravedlivé? Co to je?
- Jaký je vztah mezi spravedlností a ideologií?
- pracovní listy "Jaká je spravedlnost"
- zapojení žáků do skupinové práce při tvoření antikódu na téma spravedlnost, nápaditost řešení
Autor: Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality
Diskuze:
-
JÁN CHromý
chtěl bych se dozvědět zda je spravedlnost v mém případě když je člověk 9krat vikraden /prodejna/jsou provedene písemné škody mnou podepsané ,a pak najednou nejsem předvolán ani k víslechu ,ani žádné usnesení že jsem osoba poškozena,stráta cca1.6mil.tabu táhnu se už 27let bez vísledku.
22. 4. 2018 / 14:36