Obrazy historie regionu
Metodika k vzdělávacímu programu obsahuje poznámky k jednotlivým aktivitám zaměřeným na poznávání osudů Čechů a Němců v příhraničních regionech, popis exkurze po zaniklých sudetských obcích. Dále popis aktivit k poznávání historie vlastního města i regionu. Nedílnou součástí je také návod na dramatizaci vybrané historické události. Metodika je koncipována tak, že učitelé (dějepisu, občanské výchovy či jiného vhodného předmětu) mohou s žáky projít celým programem v rámci celoročního projektu či si jej upravit, zkrátit nebo využít při výuce pouze jednotlivé aktivity.
Dostupnost fyzicky, cena:
- Ne, dostupné pouze v elektronické podobě.
Dostupnost elektronicky:
- Metodické listy v PDF k jednotlivým aktivitám jsou ke stažení (v české i německé verzi) na adrese: http://metodika-obrazyhistorieregionu.cpkp-zc.cz
Cíle (očekávané výstupy):
- Žáci a žákyně se seznámí s kulturním dědictvím svého města i regionu,
- umí aktivně vyhledat příčiny i důsledky jeho historického vývoje i současnosti (například díky tomu, že samostatně vyhledají historické fotografie a porovnají je se současným stavem).
- Posílení mezigeneračního dialogu, tím že vedou rozhovory s prarodiči a pamětníky.
- Posílení individuálních kompetencí žáků (samostatnost, emoční inteligence, sebe-prezentace, sebevědomí, spolupráce ve skupině atd.) procvičováním nové formy vyjadřování a způsobu učení (divadelní projekt, rozhovor, diskuze atd.)
- Poznání česko-německé historie na základě životních příběhů pamětníků z pohraničí a dalších aktivit (filmová ukázka, mapa).
Návaznost na RVP:
- vzdělávací oblasti
- Člověk a jeho svět
- Člověk a společnost
- průřezová témata
- Výchova demokratického občana
- Myšlení v evropských a globálních souvislostech
- Multikulturní výchova
- učivo
- Dějepis:Sociální a národnostní problémy pohraničí v meziválečném období, mezinárodní hospodářská situace ve20. a30. letech; totalitní systémy: nacionalismus a jeho důsledky pro české a německé obyvatelstvo pohraničí; Druhá světová válka – situace a politické důsledky pro soužití Čechů a Němců, útěky Čechů z pohraničí; Pohraničí od roku 1945 až po současnost, vysídlení a odsun německy mluvícího obyvatelstva, Studená válka, Železná opona, kolektivizace.
- Výchova k občanství: Naše obec, region, kraj; Vztahy mezi lidmi – konflikty v mezilidských vztazích, problémy lidské nesnášenlivosti; Zásady lidského soužití; Základní lidská práva
Klíčové kompetence:
Aktivity a činnosti, s nimiž se žáci setkávají v rámci výukového programu, vedou k rozvoji klíčových kompetencí, jak je definuje RVP pro ZŠ:
Kompetence komunikativní, Kompetence sociální a personální, Kompetence občanské
Metody a formy výuky
Metody a techniky využité pro jednotlivé aktivity poznávání historie:
Časová osa, Mapa, Skládání příběhu, Orální historie, Diskuze, Rozhovor, Beseda, Sběr historických fotografií, Analýza historické fotografie, Questing (Hledačka), Projektová výuka, Divadelní projekt – dramatizace historické události
Metody a techniky využité pro jednotlivé aktivity divadelního projektu:
Facka, Bang, Společné počítání, Autoaktivizace, Živý obraz, Etuda, Chůze prostorem, Brainstorming, Myšlenková mapa, Imaginace, Analýza postav, Psané techniky: Deníkový záznam/Dopis/Článek v novinách, Narativní pantomima, Horké křeslo
Časová náročnost aktivit:
- Projekt – nelze blíže specifikovat, delší doba trvání až po několik měsíců
- Projektový den
- Aktivity – od 15 minut do jedné hodiny
Náročnost na přípravu:
- pomůcky – různorodé, dle jednotlivých aktivit
- kopírovatelné přílohy – ano
- elektronické přílohy – ano
Přehlednost:
- struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
- rejstřík pojmů – ne
- slovníček – ne
Jazyk: česky, německy
Datum publikace: 30. 6. 2015
Jazyk: česky Forma: elektronická Věk:Základní školy - 2. stupeň
Střední školy