EDC/HRE Volume IV: Taking Part in Democracy

EDC/HRE Volume IV: Taking Part in Democracy Čtvrtá ze série příruček pro výchovu k demokratickému občanství a k lidským právům (EDC/HRE) vydávaných Radou Evropy určená pro učitele, kteří chtějí téma začleňovat do běžné výuky. Tato publikace v anglickém jazyce obsahuje devět učebních lekcí (každá v délce přibližně čtyř vyučovacích hodin) pro první stupeň základních škol.

Dostupnost fyzicky, cena:

  • Vydala Rada Evropy (Council of Europe), k objednání na  book.coe.int – odkaz „education“, „Human Rights Education, intercultural education“ za 19 EUR

 

Dostupnost elektronicky:

  • viz přiložený soubor  

 

Návaznost na RVP:

  • vzdělávací oblasti pro gymnázia
      • Občanský a společenskovědní základ
  • průřezová témata
      • Osobnostní a sociální výchova
      • Multikulturní výchova
      • Mediální výchova

 

Metody a formy výuky (aktivity v celém materiálu vycházejí z konstruktivistického učení):

  • skupinová práce
  • diskuze
  • práce s textem
  • přednáška
  • kritické myšlení
  • vyjednávání a rozvoj písemné argumentace
  • samostatná práce
  • brainstorming
  • prezentace
  • výtvarné techniky
  • výzkum, využití modelů a analytických nástrojů
  • projekt

 

Metodická podpora:

  • velmi dobrá – všechny aktivity jsou podrobně rozepsány včetně dalších informací k tématu, obsahují výukové cíle, úkoly pro studenty, použité metody práce a pomůcky

 

Časová náročnost aktivit:

  • 45 minut, kompletní lekce je tvořena čtyřmi vyučovacími hodinami

 

Náročnost na přípravu:

  • pomůcky – nejčastěji pracovní listy připravené v příručce na okopírování, papíry, tužky
  • kopírovatelné přílohy– obsahuje
  • elektronické přílohy – neobsahuje

 

Přehlednost:

  • struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
  • rejstřík pojmů – ne
  • slovníček – je v omezené míře součástí textů

 

Subjektivní hodnocení:

+ kopírovatelné pracovní listy pro žáky a doplňující informace pro učitele bez potřeby úprav

+ všechny lekce mohou poskytnout kompletní náplň na jeden školní rok, zároveň je možné je využívat flexibilně dle potřeby (každá tvoří uzavřený celek)

+ přehledné zpracování textu s tabulkami poskytujícími přehled náplně jednotlivých lekcí

+ angličtina v pracovních listech je srozumitelná – není třeba je překládat, naopak je možné je využít k procvičení (rozšíření) slovní zásoby

+ aktivity by měly studenty vést ke schopnosti účastnit se života demokratické společnosti, rozvíjet u nich kritické myšlení, schopnost racionálně hodnotit přicházející informace, předsudky...

 

Náhodně z obsahu:

  • What is EDC/HRE? – The three dimensions of EDC/HRE (Cognitive, participative, cultural dimension)
  • Interactive constructivist learning in EDC/HRE
  • Part 1 – Taking part in the community (Identity;  Responsibility;  Diversity and pluralism)
  • Part 2 – Taking part in politics: settling conflict, solving problems (Conflict; Rules and law; Government and politics; Equality)
  • Part 3 – Taking part in politics: participation through communication (Liberty; The media)


Datum publikace: 1. 4. 2010

Jazyk: anglicky
Forma: tištěná, elektronická
Věk:
Střední školy


Klíčová slova

demokracie, interkulturalita, odpovědnost, participace, právo, spolupráce, svoboda



Přiložené soubory:
Volume IV Taking Part in Democracy.pdf