Jak mohou všichni učitelé podpořit výchovu k občanství a lidským právům
Příručka určuje hlavní kompetence, které učitelé potřebují k zavedení výuky demokratického občanství a lidských práv do tříd, škol i širší komunity. Je určena všem učitelům a školitelům působícím v institucích vyššího školství nebo v zařízeních zaměřených na vzdělávání před zahájením pedagogické praxe a v jejím průběhu.
Jedná se o překlad publikace Rady Evropy.
Základní školy - 2. stupeň
Střední školy
Vzdělávání dospělých
Přiložené soubory:
Dostupnost fyzicky, cena:
- autoři Peter Brett, Pascale Mompoint-Gaillardová a Maria Helena Salemová - "How all teachers can support citizenship and human rights education"; překlad vydala Masarykova univerzita; příručka je k dispozici zdarma (objednání je možné na webu www.obcanskevzdelavani.cz)
Dostupnost elektronicky:
- celá příručka ke stažení na: http://www.obcanskevzdelavani.cz/work/ke-stazeni/COV2012-Jak_mohou_vsichni_ucitele.pdf
Návaznost na RVP:
- vzdělávací oblasti
- Člověk a společnost
- průřezová témata
- Osobnostní a sociální výchova
- Výchova demokratického občana
- Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Metody a formy výuky:
- příručka neobsahuje konkrétní metody, poskytuje tipy učitelům, jak zavádět výchovu k občanství (nejen) do výuky a učebních osnov
Metodická podpora:
- přehledně zpracované možnosti aktivit na zavádění, rozvoj, upevňování a rozšiřování kompetencí ve výchově demokratického občana a výchově k lidským právům
Časová náročnost aktivit:
- neobsahuje jednotlivé aktivity
Náročnost na přípravu:
- pomůcky – ne
- kopírovatelné přílohy – ano (tabulka pro sebehodnocení a akční plán profesního rozvoje)
- elektronické přílohy – ne (celá publikace je ke stažení)
Přehlednost:
- struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
- rejstřík pojmů – ne
- slovníček – ne
Subjektivní hodnocení:
+ publikace nabízí obrovské množství tipů na aktivity podporující výchovu demokratického občana a výchovu k lidským právům, tipy jsou dobře využitelné nejen jako náplň vyučovacích hodin
+ zpřehledňující rozdělení na čtyři barevné části podle zaměření kompetencí / aktivit
- teoretický úvod a častý výskyt pojmu "kompetence" může lehce odrazovat od začtení se
Náhodně z obsahu:
- Přehled kompetencí a celkové představení dokumentu
- Skupina A: Znalost a porozumění Výchově demokratického občana a Výchově k lidských právům
- Skupina B: Učební a vzdělávací aktivity, které rozvíjejí VDO/VLP ve třídě a ve škole
- Skupina C: Učební a vzdělávací aktivity, které rozvíjejí VDO/VLP prostřednictvím partnerství a angažovanosti v komunitě
- Skupina D: Implementace a hodnocení participativních přístupů VDO/VLP
- Materiály pro další zúčatněné strany
Ke stažení zde:
Datum publikace: 1. 9. 2012
Jazyk: česky Forma: tištěná, elektronická Věk:Základní školy - 2. stupeň
Střední školy
Vzdělávání dospělých
Přiložené soubory:
How_all_Teachers_EN.pdf |