Nálepkování
Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
Používání metody nálepkování v totalitních režimech i dnes.
sada lepících štítků, pracovní list „Nálepky", článek „Američané pokračují ve zločinném útoku proti zemědělství NDR", dobové fotografie „1989",„Listopad 1989",„Plastic people",„Loď" , Magor Jirous",„Letadlo a Kába",„Pracovna Beneše", „Milada Horáková", „Zásah SNB",„Zatčení"
Studenti seřadí různé druhy nálepek podle toho, do jakého období patří.
Studenti vyberou z textu příklady nálepkování.
Studenti navrhnou titulky k dobovým fotografiím a aplikují při tom vše, co se dozvěděli o nálepkování.
1) Bez jakéhokoliv úvodu či vysvětlování začněte studentům náhodně lepit na oděv nálepky, na kterých budou slova vyjadřující zjednodušený pohled na určité lidské typy, které jsou v jejich kolektivu aktuální, přičemž by z nich mělo být cítit, že jsou myšleny trochu pejorativně (např.: ekolog, skejťák, šprt, metalista, intelektuál, snaživec, blondýnka, slušňák, atd.). Nejspíš mírně zaskočené studenty naveďte otázkami k přemýšlení o tématu: Co jsem to teď udělal? Jaká slova se objevují na nálepkách? Mají pozitivní nebo negativní význam? Kdy je vy sami používáte? Dostali jste někdy podobnou „nálepku"? Vypovídá takovéto označení něco o vás samých? Jakými dalšími slovy vy sami někoho škatulkujete nebo naopak někdo vás škatulkuje?
Pokud vás zajímá teorie nálepkování, můžete se o ní více dozvědět na tomto odkazu.
2) Sdělte studentům, že tématem nálepkování se zabýváte hlavně v kontextu historie - konkrétně totality. Vysvětlete, že každá ideologie ráda používá nálepkování, tudíž u nás v totalitní době existovaly různé jiné nálepky, ale i některé stejné, jako se používají dnes. Studenty rozdělte do skupin po maximálně šesti členech a rozdejte jim sadu kartiček. Úkolem každé skupiny bude "nálepky" rozdělit na čtyři oblastí: nejprve do dvou na takové, které se podle jejich úsudku používaly dříve a které se používají spíše dnes; v jejich rámci ať poté vyberou ty, o kterých se při kritičtějším a promyšlenějším pohledu domnívají, že se mohly používat jak v totalitním období, tak že se mohou používat i dnes. V průběhu aktivity určitě budete muset studentům některé "nálepky" vysvětlit či objasnit.
3) Další aktivitu můžete uvést výrokem Winstona Churchilla: „Od Štětína na Baltu až po Terst na Jadranu byla napříč celým kontinentem spuštěna železná opona. Za touto linií leží všechna hlavní města starých států střední a východní Evropy. Varšava, Berlín, Praha, Vídeň, Budapešť, Bělehrad, Bukurešť a Sofie, všechna tato proslulá města i s obyvatelstvem jejich zemí se ocitla v oblasti, kterou musím nazvat sovětskou sférou a všechna jsou vystavena nejen té či oné formě sovětského vlivu, ale i vysoké a v mnoha případech rostoucí míře ovládání z Moskvy." Studenti budou mít za úkol hromádku s totalitními nálepkami rozdělit ještě na ty, které byly používány pro nálepkování nepřátel ze světa za železnou oponou a pro ty, které měli označovat podpůrce režimu uvnitř železné opony.
Studená válka - zde odkaz, naleznete další informace o studené válce.
4) V této aktivitě půjde především o navození totalitní atmosféry, čehož docílíte tím, že studentům pustíte video o Mandelince bramborové, která obdržela nálepku „Americký brouk". Studentům také můžete rozdat článek „Američané pokračují ve zločinném útoku proti zemědělství NDR"a požádat je, aby v textu vyhledali několik dalších nálepek.
Generální hledačka Amerického brouka.- ideologická kampaň.
Zajímavým materiálem je i Sekorova kniha pro děti o Brouku bramborouku.
5) Studentům rozděleným do několika skupin rozdejte dobové fotografie a vyzvěte je, aby k nim vymysleli takové titulky, jaké by se asi za totality objevily pod fotkami v Rudém právu. Důležité je, aby při tom využili nálepkování. Stejně tak v další části, kdy budete všichni dohromady pomocí brainstormingu vymýšlet titulek ke konkrétní historické události, k demonstraci z roku 1989. K té samé fotografii pak studenti budou navrhovat titulek, který by se mohl objevit v současnosti v bulváru a pak i v seriózním deníku.
REFLEXE:
- K čemu podle vašeho názoru slouží nálepkování?
- V čem je největší síla nálepkování?
- Proč není možné lidi takto jednoduše zaškatulkovat?
- Jak se cítíte, když vás někdo "onálepkuje"?
- Co vás v dnešní hodině zaujalo - o čem byste se chtěli ještě něco dozvědět?
- třídění nálepek dle období, do kterého spadají
- třídění nálepek dle toho, zda za totality označovaly nepřátele režimu za železnou oponou nebo podpůrce režimu uvnitř železné opony
- vyhledávání příkladů nálepkování v textu "Američané pokračují ve zločinném útoku proti zemědělství NDR"
- vymýšlení titulků k dobovým fotografiím - aplikace získaných poznatků o nálepkování
Autor: Jan Šotola, CEDU (GEMINI o.s.), program Cirkus totality
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.