Komunitní vzdělávání
Informace o komunitním vzdělávání & vzdělávání v komunitních centrech. Možnosti poradentství a konzultace. Více informací zde.
Učím s RESPEKTem
Od začátku školního roku 2012/2013 nabízelo COV ve spolupráci s časopisem Respekt každý týden lekci pro učitele na aktuální témata. Lekce jsou k dispozici ke stažení zde na webu - klíčové slovo "Učím s RESPEKtem"...
Partneři
|
|
|
Naše koncepce
Participace občana
Tato oblast obsahuje vzdělávací cíle, které podněcují žáky k porozumění významu aktivity občana, pokud chce ovlivňovat dění ve veřejném prostoru. Oblast navazuje na předešlé cíle zaměřené na vztahy mezi institucemi státu a občanskou společností a prohlubuje citlivost pro situace, v nichž by měl občan aktivně jednat a pomocí adekvátně zvolených postupů hájit zájmy společenství, v němž žije.
Nosné myšlenky:
- Pouze aktivní občan může ovlivnit dění ve společnosti.
- Teprve vstupováním do veřejného dění se z člověka stává občan.
- Rezignací na politiku se občan vzdává možnosti ovlivňovat svět, ve kterém žije.
- Každý má právo podílet se na rozhodování ve společnosti, ale toto právo může být naplněno pouze aktivním vyhledáváním příležitostí k zapojení do veřejného dění.
- Pro efektivitu jakékoliv činnosti ve společnosti je nutný rozvoj znalostí a komunikačních dovedností.
- Politika je zdlouhavý a komplikovaný proces hledání a naplňování veřejného zájmu.
- Občané musí politiky kontrolovat, jinak hrozí, že politici nebudou sledovat veřejný zájem, ale zneužívat jim svěřenou moc ve svůj osobní prospěch.
- Demokracie dává občanům hodně svobody, ale ta musí být spojena s respektem k názorům druhých.
- Účast občanů na rozhodování o dění ve společnosti je velmi náročný, zdlouhavý a také finančně nákladný způsob řízení společnosti, přesto bychom s ohledem na zkušenost moderních evropských dějin neměli podlehnout pokušení se jí vzdát.
- Řešení těžkopádnosti demokratických procesů nespočívá v jejich omezování ale naopak v rozvoji schopnosti racionální společenské diskuse.
- Velkou oporou pro skutečné občanství je, pokud si člověk dokáže najít místo v rámci společenství, ve kterém žije.
- Občanskou kulturu spoluvytváří kultivovaní a zodpovědní lidé.
Cíle:
- Žák identifikuje a pojmenuje problémové oblasti ve svém okolí a určí, kdo může/má problém řešit.
- Žák na konkrétním příkladě navrhne vhodné způsoby, jak řešení problému nastartovat a určí, které osoby a instituce zapojit.
- Žák popíše své vlastní zapojení/nezapojení do občanských aktivit.
- Žák z nabízených modelových situací charakterizuje vzájemné vazby mezi soukromým životem a veřejným prostorem.
- Žák popíše a na příkladech ze života doloží zdravé a nezdravé podoby vztahu mezi občany a jejich volenými zástupci – politikem.
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.