Sociální aspekty EU
Pro žáky:
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia
Vzdělávací cíle z této oblasti se zaměřují na to, aby studenti byli schopni identifikovat EU nejen jako hospodářský projekt, ale i jako projekt, který usiluje o boj proti sociálnímu vyloučení a diskriminaci, podporu spravedlnosti, vymýcení chudoby apod. Studenti se seznámí se základními prostředky, které EU v této oblasti využívá, a uvědomí si, že hospodářské cíle jsou komplementární se sociálními cíli.
prezentace, lístečky se slovy (viz příloha), rozstříhané texty (viz příloha), přílohy viz níže
- Žak se seznámí se sociální politikou Evropské unie.
- Žak vnímá EU nejenom jako hospodářský projekt, ale i jako projekt sledující sociální cíle.
- Žak rozpoznává souvislost mezi hospodářskými a sociálními cíli EU.
Úvod, krátké představení dnešního tématu
1. Ledolamka – Rychlí špióni (10 min.)
- Třídu rozdělíme do pěti skupin. Každá skupina si zvolí zástupce. Ten je vyslán k učiteli pro „tajné“ slovo. Seznam slov viz 01a_Slova_ledolamka. Zástupce nesmí mluvit ani naznačovat, pouze kreslit. Kreslí do té doby, dokud skupina neuhodne. Poté jde za skupinu jiný zástupce. Vyhrává ta skupina, která má všechna slova za nejkratší čas.
- Co vám tato slova evokují?
- Jedná se o modul, který se bude věnovat sociálním aspektům EU. Pomocí slov se snažíme přiblížit téma dnešní lekce.
2. Brainstorming (10 min.)
- Jaká je sociální politika EU? Co je to sociální politika?
- Nápady zapisujeme na tabuli.
- Doplňující (návodné) otázky: Má Evropská unie nějaké cíle? Jaké to jsou cíle? Jak se tyto cíle dotýkají sociální politiky? Co si představujete pod pojmem sociální politika EU?
- Učitel pokračuje vysvětlením sociální politiky (viz Prezi).
3. Práce s textem – skládání (15 min.)
- Studenti se rozřadí pomocí vylosování lístečků se slovy (viz příloha 03a_Slova_roztrideni_skupiny): diskriminace, mobilita, rekvalifikace, rovnost, příležitosti, solidarita. Slovo nesmí říct, pouze popsat nebo říct synonymum.
- Počet lístečků se musí rovnat počtu studentů. Záleží, kolik chceme utvořit skupin.
- Každá skupina obdrží rozstříhaný text jedné kapitoly (viz přílohy 03b, c, d, e, f, g). Skupiny si text přečtou a správně seřadí. Texty zkontrolujeme (viz Prezi – uvedeny jsou vždy začátky odstavců ve správné pořadí).
- Správně sestavený text každá skupina následně přiřadí k odpovídajícímu tématu. Témata jsou uvedena v Prezi. Společně zkontrolujeme.
4. Hraní scének (35 min.)
- Studenti mají k dispozici texty z předešlé aktivity. Skupiny tvoří čtyři až šest studentů. Úkolem každé skupiny je vymyslet a sehrát krátkou scénku. Studenti mají volnou ruku, ale měli by se držet svých zadání. K přípravě ponecháme studentům cca 10 minut. Za každou scénkou by mělo následovat krátké shrnutí. Proč jste zvolili takové téma a co vás na něm zaujalo? Jak se vám hrálo? Co pro vás bylo nejtěžší?
- Následuje shrnutí (viz Prezi).
5. Videa (20 min.)
- Studentům průběžně pouštíme videa (v prezentaci Prezi), která studenti přiřazují k dané prioritě (zdravotní péče, práva v práci, mobilita, diskriminace, rekvalifikace, rovnost). Video můžeme krátce okomentovat.
- Těchto šest videí nám slouží jako názorná reflexe k sociálním aspektům.
6. Závěr (5 min.)
- Se studenty diskutujeme otázky: O jaká další témata by EU měla rozšířit svoji působnost v oblasti sociální politiky? Měla by EU svoji působnost v oblasti sociální politiky rozšiřovat? Měla by se EU angažovat v oblasti sociální politiky?
- Nápady zapisujeme na tabuli.
Můžeme hodnotit aktivitu žáků v hodině.
Přiložené soubory:
Autor: Milan Hrubeš, Lucie Pištěková
Diskuze:
Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.