Vzděláváním k demokracii
Překlad první ze série příruček pro výchovu k demokratickému občanství a k lidským právům (VDO/VLP) vydávaných Radou Evropy. Tento manuál se skládá ze tří částí. V první představuje základní principy výchovy k demokratickému občanství a k lidským právům, ve druhé nabízí návody pro interaktivní a konstruktivní učení a ve třetí části sadu konkrétních nástrojů využitelných v VDO/VLP.
Základní školy - 1. stupeň
Základní školy - 2. stupeň
Střední školy
Dostupnost fyzicky, cena:
- Překlad metodiky EDC/HRE Volume I: Educating for Democracy vydalo Centrum občanského vzdělávání, materiál je zdarma k objednání zde: http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace
Dostupnost elektronicky:
- Celý materiál je ke stažení v příloze nebo na adrese http://www.obcanskevzdelavani.cz/publikace
Návaznost na RVP:
- vzdělávací oblasti
- Člověk a jeho svět
- Člověk a společnost
- průřezová témata
- Osovostní a sociální výchova
- Výchova demokratického občana
- Multikulturní výchova
- Mediální výchova
Metody a formy výuky – ne jako prostředek k uskutečnění aktivit, ale z pohledu jejich efektivního využití vyučujícím i žáky:
- bádání v knihovnách
- bádání na internetu
- rozhovory a ankety
- práce s obrázky
- myšlenkové mapy
- výroba plakátů
- pořádání výstav
- plánování a pořádání představení a prezentací
- powerpointové prezentace
- psaní novinových článků
- pořádání diskuzí
Metodická podpora:
- výborná – celá kniha je zaměřena na metodickou podporu výuky o / pro / s použitím demokracie a lidských práv, rozebírá téma z různých úhlů pohledu, klade otázky (a odpovědi) jak učitelům, tak žákům/studentům
Časová náročnost aktivit:
- neobsahuje aktivity (je teoretickým zázemím k dalším pěti dílům publikací VDO/VLP)
Náročnost na přípravu:
- pomůcky – žádné
- kopírovatelné přílohy – neobsahuje
- elektronické přílohy – neobsahuje
Přehlednost:
- struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
- rejstřík pojmů – ne
- slovníček – pojmy jsou vysvětleny v textu
Subjektivní hodnocení:
+ publikace popisuje jak pojmy jako demokracie, lidská práva, občanství, tak se podrobně zabývá způsobem jejich výuky, zaměřuje se na vyučujícího, jeho přístup a postoje, množstvím položených otázek jej nutí k zamyšlení před tím, než začne s výukou
+ podrobný popis těch metod a forem výuky, při kterých dochází k aktivnímu zapojení žáků
Náhodně z obsahu:
- Část 1 – Porozumění demokracii a lidským právům
- Výzvy pro tradiční model občanství
- Výchova k lidským právům a její spojitost s Výchovou demokratického občana
- Přístup ke školnímu vzdělávání založený na lidských právech
- Část 2 – Vyučování demokracii a lidským právům
- Pracovní složka 1: Jak se mohu věnovat politice ve svých hodinách VDO/VLP?
- Pracovní složka 2: Proč křída a slova nestačí aneb „odučeno ≠ naučeno“ a „naučeno ≠ uplatněno v reálném životě“
- Pracovní složka 5: Hodnocení studentů – vliv hodnocení na pojetí sebe sama
- Část 3 – Nástroje pro výuku a studium demokracie a lidských práv
- Nástroj 2: Kooperativní učení
- Nástroj 2: Pracovní list pro studenty pro reflexi jejich učení
- Nástroj 13: Psaní novinových článků
Ke stažení zde:
Datum publikace: 30. 4. 2012
Jazyk: česky Forma: tištěná, elektronická Věk:Základní školy - 1. stupeň
Základní školy - 2. stupeň
Střední školy