Základy mediální výchovy – Rozumět médiím
Metodický materiál pro výuku mediální výchovy seznamuje žáky a studenty s principy fungování médií, učí je kritickému přístupu k médiím a uvádí do základů mediální gramotnosti. Kniha je určena pedagogům na 2. stupni ZŠ, SŠ a na všech typech gymnázií, vysokoškolským pedagogům, studentům pedagogiky a mediálních oborů na VŠ.
Základní školy - 2. stupeň
Střední školy
Dostupnost fyzicky, cena:
- Vydalo nakladatelství Portál, autoři Marek Mičienka a Jan Jirák, cena 415 Kč
Dostupnost elektronicky:
- ne
Návaznost na RVP:
- vzdělávací oblasti
- Jazyk a jazyková komunikace
- Člověk a společnost
- Informační a komunikační technologie
- Člověk a jeho svět
- Umění a kultura
- Člověk a svět práce
- Matematika a její aplikace
- průřezová témata
- Osobnostní a sociální výchova
- Multikulturní výchova, Mediální výchova
Metody a formy výuky:
- skupinová práce
- diskuze
- práce s textem
- práce s obrázky a videem
- kritické myšlení, argumentace
- samostatná práce
- brainstorming
- prezentace
- výtvarné techniky
- průzkum
- vyhledávání informací
Metodická podpora:
- velmi dobrá – všechny aktivity jsou podrobně popsány včetně cílů, vazeb na RVP, délky a použitých metod práce a pomůcek
Časová náročnost aktivit:
- nejčastěji 45 minut (někdy více)
Náročnost na přípravu:
- pomůcky – nejčastěji pracovní listy připravené v příručce k okopírování, papíry, tužky
- kopírovatelné přílohy – obsahuje
- elektronické přílohy – ke knize vyšlo CD, webové stránky, na kterých má být k dispozici, nejsou momentálně funkční
Přehlednost:
- struktura a grafická úprava textu – velmi dobrá
- rejstřík pojmů – ne
- slovníček – ano – v rámci kapitol i shrnující na konci knihy (definice pojmů jsou zpracované velmi srozumitelně)
Subjektivní hodnocení:
+ ke každé kapitole je připraveno mnoho kopírovatelných pracovních listů pro žáky a doplňující informace pro učitele bez potřeby úprav
+ aktivity jsou pestré a pro žáky atraktivně zpracované a připravené (pracuje se s konkrétním televizním programem, reklamou, doplňovačkami, tabulkami, …)
+ není nutné dodržovat návaznost kapitol, aktivity umožňují využití v různých předmětech (např. s cílem uspořádání projektu k průřezovému tématu mediální výchova)
Náhodně z obsahu:
- Jak pracovat s příručkou
- Masová média (Médium je…; Dva všední dny; Děti a televize; Mediální seznamka)
- Stereotypy v médiích (Dva světy; Kdo to psal?; Očernění; Babičky v reklamě)
- Média a politika (Reklama na politika; Jsou zprávy objektivní?; Plakát a propaganda)
- Reklama (Jak nás dostává; Nevaž se, odvaž se; Jak prodat myšlenku; Maminka vždy ví; Přepište scénář)
- Mediální slovníček
Datum publikace: 1. 4. 2007
Jazyk: česky Forma: tištěná Věk:Základní školy - 2. stupeň
Střední školy