Lekce o menstruaci - v2

Zařazeno v tématech

Typ školy: Gymnázia


Pro žáky:
1. ročník - Střední školy / Gymnázia
2. ročník - Střední školy / Gymnázia
3. ročník - Střední školy / Gymnázia
4. ročník - Střední školy / Gymnázia

Abstrakt

Verze 2: "Cyklická žena" - Být ženou je nádherné. A jeden z nejkrásnějších aspektů ženství je cykličnost. Tak, jako se příroda mění na jaře, v létě, na podzim a v zimě, tak i žena se během svého cyklu proměňuje. Má různé kvality, talenty i úskalí v jednotlivých fázích. Pokud začneme s touto cykličností vědomě pracovat, staneme se spokojenějšími my i naši partneři.

Pomůcky

Dataprojektor a počítač na promítání videa. Vytisknuté 4 listy pro aktivitu.

Vlastní formulace cílů
  • Studenti dokáží otevřeně mluvit o "tabuizovaném" tématu menstruace.
  • Studenti se zamýšlí nad vnímáním menstruace společností a co toto pojetí vytváří v našich životech.
  • Studenti se seznámí s průběhem menstruačního cyklu a cykličností žen v každodenním životě.
Časový rozsah
45 minut
Popis uč. jednotky


1) Brainstorming - když se řekne menstruace (5 min)

Na úvod hodiny se studentů zeptáme, co je napadá, když se řekne menstruace. Zapisujeme na tabuli / flipchart nápady, dokud nebudou vyčerpány. Zhodnotíme společně, jaké to v nás probouzí emoce.

 

2) Video nemusím / cyklus ve 2 minutách (10 min)

Přehrajeme studentům krátká videa a diskutujeme o nich. Klademe například otázky:

Obecnější otázky:

  • O čem byla tato videa?
  • Co vás v nich zaujalo/překvapilo?
  • Co si myslíte, že videa měla nebo chtěla divákům sdělit?


1. ukázka: Jak by vypadalo ‘nemuset’ podle prvního videa? Jak by se situace zmíněné ve videu změnily?

2. ukázka: Máte podobné zkušenosti s cyklem - ať již osobní, či z vašeho okolí?

 

3) Cyklická žena (10-15 min)

Do každého rohu třídy umístíme vytisknutý list papíru týkající se jedné fáze menstruačního cyklu. (viz materiály k lekci tisk). Studenti si vezmou kus papíru a tužku a  každý navštíví všechny rohy třídy, nemusí být posloupně. U každé fáze si poznamenají na papír 2-3 plusy, neboli co pozitivního tato fáze nabízí a 2-3 mínusy, negativa spojená s danou fází. A vymyslí jednu aktivitu, která by byla v této fázi vhodná.

Jakmile všichni studenti obejdou 4 fáze. Požádáme je, ať si vyberou jednu fázi,která jim byla nejsympatičtější a postaví se do příslušného rohu. Můžeme se namátkově zeptat na důvody jejich volby. Dalším otázkám a poznámkám k aktivitě dáme prostor v následující diskuzi.  

(Varianta: klademe otázky, která fáze byla pro ně: nejméně zajímavá nebo naopak nejzajímavější,… a studenti se vždy přemístí k rohu, který je jejich odpovědí)

 

4) Diskuze (10-15 min)

Necháme prostor pro komentáře k jednotlivým fázím cyklu, v němž si studenti vzájemně sdělí své poznámky ke každé fázi (+/-, aktivity). A vyjádří myšlenky, které je při aktivitě nebo po ní napadaly k jednotlivým fázím nebo obecně k tématu cykličnosti a menstruace. Můžeme citlivě vyzvat i ke sdílení zkušeností.

Dalšími otázkami navádíme ke zobecnění tématu, např. cykličnost a menstruace ve společnosti. Pohledy a názory mužů aj.

 

 

Odkazy:

Nemusíš: https://www.youtube.com/watch?v=2NSfxgB_XK0

This is your period in 2 minutes https://www.youtube.com/watch?v=WOi2Bwvp6hw

 

 

Doplňující klíčová slova:

menstruace, tabu, cyklus, projevit názor, osobní rozvoj, kritické uvažování

 

 
POZNÁMKA: Lekce o menstruaci je vypracována ve dvou variantách. Druhá varianta zde. Příloha je stejná k oběma lekcím.
 
 

Klíčová slova

kritické uvažování, osobnostní rozvoj, projevit názor





Autor: Michaela Zapletalová


Diskuze:


Opiště kód z obrázku Captcha Image Načíst nový obrázek

Ještě nikdo nevložil žádný příspěvek, buďte první.